bestrijding baardalg

jpjoeyjp2 , April 11 2013
j
jpjoeyjp2

ben de baardalg moe gezien in mijn bak heb al wat dingen geprobeert de uitstroom veranderen meer plantenvoeding toevoegen
minder co2 toevoegen de vloeibare soort niet echt iets dat heeft uitgehaalt zelfs heel mijn bak van alle planten er uit en enkel degene zonder baardalg terug gezet dit waren en niet echt veel gewerkt voor een tijdje maar deze waren binnen de week licht terug aanwezig
zou dit is willen proberen Algo Stop
http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/Tetra-AlgoStop-Depot.htm
iemand ervaring mee ?
en kan dit op een of andere manier gevaarlijk worden voor de vissen de planten interesseren me niet deze sterven toch als er teveel baardalg op komt :lol:

E
Eska

De algen zullen er mee verdwijnen als sneeuw voor de zon, helaas de planten ook. Die gaan er aan kapot, de bacteriën worden voor een deel aangetast, wat rechtstreeks ( samen met dode planten) een invloed zal hebben op de waterwaarden én dus ook onrechtstreeks op de vissen. Ik zou sowieso met niets werken dat biociden bevat...

Die middeltjes zijn symptoombestrijding die meer kwaad dan goed doen. Een hogere dosering easycarbo helpt echt, maar zal met discussen niet echt kunnen hé...

wel volledig betrouwbaar is easylife algExit, de werking is trager, omdat het geen biociden bevat...

j
jpjoeyjp2

dan ga ik dit eerst is proberen

s
stefaan01

Ik heb in mijn bakje ook last van baardalgen.
ik heb ook een poging gedaan met voeding te geven maar dit brengt helaas geen verbetering.
ik probeer ook eens easylife algexit. Thx voor de tip!

E
Eska

Je moet het drie weken geven ( 1x per week), maar voor een meer hardnekkige soort zoals baardalg, zal je rap aan 6 weken zitten...kan geen kwaad ff langer geven.

@Stefaan : ook easycarbo geprobeerd?

s
stefaan01

Neen, nog geen easycarbo geprobeerd.
Ik heb wel sera florena gebruikt (14dagen). Vooral om mijn plantengroei te verbeteren.

Mijn PH is 7. ik heb gelezen op uw artikel van algen dat het beter naar 6,5 gebracht wordt. dit zou ik ook nog kunnen doen.
Ik ververs om de 14 dagen +/- 20% van mijn water.
Er zijn wel iets te veel vissen in mijn bakje maar het voederen is beperkt (binnen de minuut is het eten op).
Ik heb vrij veel levendbarende vissen (guppen, platty's , zwaarddragers)
De lamp brand +/- 8 uur per dag (3 uur in de voormiddag (7-10u) en 5 uur in de namiddag/avond (16-21u). Deze is wel 2 jaar oud en is een standaard TL lamp vrees ik.

fotootje van mijn baardalgen.

A
Aquarioot

[quote="stefaan01" post=57913]Neen, nog geen easycarbo geprobeerd.
Ik heb wel sera florena gebruikt (14dagen). Vooral om mijn plantengroei te verbeteren.

Mijn PH is 7. ik heb gelezen op uw artikel van algen dat het beter naar 6,5 gebracht wordt. dit zou ik ook nog kunnen doen.
Ik ververs om de 14 dagen +/- 20% van mijn water.
Er zijn wel iets te veel vissen in mijn bakje maar het voederen is beperkt (binnen de minuut is het eten op).
Ik heb vrij veel levendbarende vissen (guppen, platty's , zwaarddragers)
De lamp brand +/- 8 uur per dag (3 uur in de voormiddag (7-10u) en 5 uur in de namiddag/avond (16-21u). Deze is wel 2 jaar oud en is een standaard TL lamp vrees ik.

fotootje van mijn baardalgen.
[/quote]

De oorzaak zal voor een groot deel aan uw lamp liggen denk ik

E
Eska

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcREfDr4pyTyTKTjtebcehr2ZAijOFIcEFAR3vLcN-0gf4S8z5oW

E
Eska

Als je dagelijks voeding en easycarbo geeft zal het al stukken schelen :)

s
stefaan01

@Eska
Deze foto had ik ook reeds gevonden via google.
Bedankt voor de bevestiging dat dit werkt.

@aquarioot
ik zal ze eens vervangen

=> weet weer wat ik moet kopen als ik nog eens in de winkel geraak.

Spongebob

easycarbo helpt hierbij.nindien nodig met een spuitje toedienen op de plaats waar het zit.
na enkele dagen zal deze rood kleuren.
hoewel deze alg een pest is om weg te krijgen.
japonica garnalen lusten deze ook wel.

Heb je veel stroming in de bak ?
veel stroming werkt deze alg in de hand.

eigenlijk wil dit ook wel zeggen dat je bak gezond is...

E
Eska

Spongebob" post=57919:

Heb je veel stroming in de bak ?
veel stroming werkt deze alg in de hand.

eigenlijk wil dit ook wel zeggen dat je bak gezond is...

Baardalg is bijna louter een gevolg van CO2...vooral fluctuerend CO2, soms veel, soms weinig werkt dit in de hand.
Veel stroming werkt die zeker niet in de hand, Spongebob, net door een goede doorstroming wordt de CO2 bij alle planten gebracht en zal je minder baardalg hebben.

Je bak is niet 'gezond' als je baardalg hebt, ook niet ongezond, het is louter te wijten aan een gebrek. En van zodra er iets onstabiel wordt, zijn de algen van de partij ;)

Spongebob

volkomen gelijk eska. waar haal ik die flauwekul uit mijn vorige post ?
verward met wat anders denk ik. ( ben op vakantie, zal aan de jagermeister liggen) :-)

in men rio had ik er erg last van. vooral achterwand, stenen en bodemplanten.
het is erg moeilijk weg te krijgen.

s
stefaan01

thx voor de tips.
De stroming is matig (maar dit heeft blijkbaar geen invloed)
Ik zorg ervoor dat de CO2 in orde komt (easycarbo en voeding).
Als ik geen resultaat bekom zal ik alle planten die aangetast zijn eruit halen. Stenen, ramen en filter zijn hierdoor niet aangetast. En de aquarium eens opnieuw inrichten (na 2 jaar is dit misschien ook eens nodig)
Ik heb een poging gedaan met garnalen (japonica) maar deze waren na 1 dag reeds verdwenen.

E
Eska

Nog dit : de enige vis die erg effectief is, is de Gyrinocheilus aymoneiri of de siamese algeneter.
Jammer genoeg wordt de vis zo'n 15 cm en wordt - naarmate hij ouder wordt - ook onverdraagzamer.

Voor kleinere bakken kan je opteren voor een Otocinclus affinis, die eten ook baardalg, wel niet zo effectief als zijn grotere broer, maar ze kunnen het wel onder controle houden ;)

stefaan01" post=57913:

Dat is niet mijn artikel, er staan wel goede dingen in, maar het is wat algemeen. Ik zal es een ander maken :lol:

s
stefaan01

Als ik nog eens in poison d'or geraak zal ik een koppeltje Otocinclus affinis mee brengen.

s
stefaan01

Dit weekend naar mijn aquarium winkel gegaan.
Ik heb nieuwe lampen gekocht (T8) van sylvania.
Nieuw filter materiaal (was reeds 2 jaar dat ik met hetzelfde filter materiaal werk) :blush:
Twee algeneters (siamese algeneter). Indien ze te groot of te agressief worden vind ik wel een ander baasje.
Easy carbo had ze niet binnen. Ze zei dat ik het hiermee kon beginnen en de resultaten kon afwachten.
Wordt vervolgd.

s
stefaan01

Even een update.

Baardalgen zijn duidelijk verminderd maar toch nog niet volledig weg :dry:

Ik overweeg toch nog om te beginnen met easy carbo.

j
jpjoeyjp2

ik heb de mijn succelvol weggekregen na drie weken behandeling met easylife algexit ze zijn volledig verdwenen echt een goed product en mijn vissen totaal geen teken van last vertoont echt aan te raden weet natuurlijk niet of ze terugkomen zodra ik er mee stop het toe te voegen