Pareldanio dood

Skoebidoe , April 13 2013
S
Skoebidoe

Vandaag ontdekte ik een dode pareldanio tussen het mos.
Het was me de afgelopen dagen al opgevallen dat het visje zijn oogjes meer uitpuilden dan de andere exemplaren.
De vuurgarnalen vinden de dode vis blijkbaar een feestmaal. Laat ik de natuur haar gang gaan en de vuurgarnalen genieten of haal ik de dode vis er beter meteen uit?
Iemand enig idee over welke ziekte het hier zou kunnen gaan?

A
Aquarioot

Pop-eye mss

Ik haal een dode altijd weg indien mogelijk. Hier was een dood visje soms al verteerd of grotendeels tot skelet vervormd door de helena's nog voor ik het ontdekte

S
Skoebidoe

Ondertussen nog een tweede visje gespot. Hij verstopt zich een beetje tussen de planten. Je ziet duidelijk dat er iets mis mee is. Hij mankeert ondertussen 1 oog.
Ik denk dat ik deze namiddag het beestje ga proberen vangen en uit zijn lijden verlossen.
Moet ik verder nog actie ondernemen? Extra water verversing doen? Of gewoon de zaak met rust laten.
De overige vissen zien er voorlopig nog gezond uit.

G
Greg002

Skoebidoe" post=57991:

Ondertussen nog een tweede visje gespot. Hij verstopt zich een beetje tussen de planten. Je ziet duidelijk dat er iets mis mee is. Hij mankeert ondertussen 1 oog.
Ik denk dat ik deze namiddag het beestje ga proberen vangen en uit zijn lijden verlossen.
Moet ik verder nog actie ondernemen? Extra water verversing doen? Of gewoon de zaak met rust laten.
De overige vissen zien er voorlopig nog gezond uit.

Wat ik heb geleerd: Als er meerdere doden vallen op korte tijd en "je weet niet echt waarom":
Doe een flinke waterverversing (70-80%) en hopelijk stopt het.. Nu kan het natuurlijk ook dat deze 2 danio's toevallig 'samen' dood zijn gegaan, maar een grote waterverversing kan uiteindelijk nooit kwaad. Wel opletten dat je met 'exact' dezelfde temperatuur ververst, anders krijgt de rest ook nog een shock..

Puilt het oog uit? Je kan eens op: pop-eye - puiloog vissen kijken of het dat niet is? Bekijk ook je andere danio's eens goed, voornamelijk de ogen dan..

Moesten er 2 dagen na de waterverversing nog dode vallen, kuis uw filters dan eens grondig uit en wacht weer 2 dagen (al het slib er uit, watten vervangen). Als er dan nog dode vallen, dan zal je moeten uitzoeken wat het is. Je kan na die 2 dagen ook altijd bactopur direct geven, dan kan je bacteriële infecties al uitsluiten als er nadien nog dode vallen.

Na het uitkuisen van uw filters en zéker na toedienen van bactopur direct moet je wel even je nitriet in de gaten houden. Toen ik het voorhad heb ik, na het grondig kuisen van de filters, terug opstartbacteriën in mijn water gedaan en ik heb geen nitriet gemeten.

A
Aquarioot

Die vis die een oog kwijt is kan gerust nog verder leven ze skoebi. Hier heeft er nog een jaar lang een neon met 1 oog rondgezwommen, ze worden gewoon wat waakzamer en stoppen zich al sneller eens weg

Tenzij het visje ziek is zou ik het nog niet uit zijn lijden verlossen