ganalen met zwaardvissen

stefaan01 , April 11 2013
s
stefaan01

Ik heb een 60 l bakje met onderandere 3 volwassen zwaardvissen en een hele boel jongen ervan (kleinste zijn nog maar enkele dagen oud).
Ik heb 4 garnalen gekocht onder de naam caridina heteropoda. Deze heb ik in mijn speciaal winkel gekocht waar ik altijd al ging.

Advies van de winkel was dat dit geen probleem zou mogen zijn. Andere personen op het forum (eska) raden dit echter af.
Ondanks het feit dat de garnalen groter waren dan de meeste jongen waren deze na enkele uren niet meer terug te vinden.

De dag erna ging ik naar poison d'or geweesd achter nieuwe garnalen caridina japonica.

Mijn verbazing was groot toen ik zag dat de garnalen in poison d'or dezelfde waren als deze in mijn speciaalzaak.
Aan de verkoper, in bij beste frans, gevraagd of ik deze garnalen bij zwaardvissen kon stoppen en hij rade dit af. De garnalen zouden ofwel opgegeten worden ofwel zich verstoppen tussen de planten. Dus kwam ik van een kale reis terug (jawel ik ben naar poison d'or geweest en ik heb me kunnen inhouden om enkel voedsel te kopen).

=> besluit
1° stop geen garnalen in een gezelschrapaquarium met iets wat grotere vissen.
2° naamgeving van garnalen is blijkbaar niet eenduidig. Ook de info die je bekomt in een speciaalzaak is blijkbaar niet altijd even vakkundig.

E
Eska

Neocaridina heteropoda : vuurgarnalen, citroengarnalen, white pearls etc
caridina japonica of Amano-garnaal : japonica's dus, stukken groter toch?

http://aquariumfreak.nl/wp-content/uploads/2008/12/caridina-japonica1.jpg

Er zitten er bij mij bij m'n grote regengboogvissen, ze komen er niet aan en ze laten zich constant zien.
Deze kunnen zeker ze...maar als ik het goed begrijp had je dus al japonica's gekocht bij jouw speciaalzaak?

s
stefaan01

klopt,
Ik heb 4 japonica's gekocht in de speciaal zaak. ze zagen er uit zoals bovenstaande foto en waren +/- 3 cm groot (zonder voelsprieten). ik heb de zwaarddragers er niet zien op jagen maar de morgen erna waren ze alle vier verdwenen. Dit is ongeveer 2 weken terug en sinds dien heb ik geen enkele garnaal meer gezien. Dus vrees ik dat ze naar de garnalen hemel zijn.
De garnalen die ik gekocht heb hadden de naam caridina heteropoda. En waren van dezelfde grote als deze in poison d'or die onder de naam japonica te koop stonden.
Ik heb ook een boekje gekocht over garnalen (om me toch wat dieper te informeren alvorens ik de aankoop doe) en daar staan ze inderdaad als Amona garnaal (dus japonica). De typische lijn op de rug was ook duidelijk te zien bij de gekochte garnalen.

E
Eska

En wat zit er in van hout/planten?

Voelsprieten moeten ze toch hebben hoor : een detail van één ven de mijne :

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/1644_119541828238994_67212854_n.jpg

s
stefaan01

Mooi exemplaar, de mijne waren wel niet zo mooi op kleur.
een foto van mijn aquarium:

Er zijn vrij veel schuilmogelijkheden voorzien (onder stenen, onder de filter).

Ik denk niet dat ze onder de filter zitten aangezien ik hier al goed gekeken heb (met zaklamp).

Spongebob

Ik zou het erg opvallend vinden als een zwaarddrager aan de haal gaat met japonicas.
de garnaal is bijna zo groot als je vis zelf.

wel is het algemeen geweten dat alles wat in de bek van je vis past erook in gaat.
de enige garnaal die ik in mijn gezelschapsbak heb zitten zijn vuurgarnalen.
Deze kweken erg snel. af en toe zie ik er wel eens een gup achter jagen, maar dat is dan op de kleintjes.

Een grote pluk mos in je aquarium vinden garnalen steeds fijn om in te vertoeven. Bij mij zitten ze steeds in "de boom". Dat is een groot stuk hout dat bovenaan opgebonden is met mos. Dat mos groeit ook fijn verder.

nadeel aan japonicas is dat je er nooit nakweek van zal hebben of je moet ze gaan overzetten naar brakwater net voor het afzetten van de larven. Zelfs dan is het nog erg moeilijk.

E
Eska

Precies zoals je zegt Spongebob, vind het ook vreemd, hier zitten ze bij nog grotere regenbogen en geen probleem.
Ik moet wel zeggen, ik had er vier in de kweekbak met de scalaren gestopt, en die waren foetsie...niet door de Scalaren, zouden wel durven, maar hingen dus onder het hout geplakt van de schrik :cheer:

s
stefaan01

Gisterenavond heb ik beweging gezien onder mijn filter.
Er waren steentjes aan het bewegen. Ik denk dat mijn garnalen zich daar verborgen houden. De garnalen heb ik echter niet gezien maar ik denk dat het mysterie opgelost is. Ze zullen wellicht niet opgegeten zijn maar zich schuil houden onder de filter. Ik hoop dat ze hun angst nog kunnen overwinnen en uit hun schuilplaats komen.
Ik moet ook opmerken dat ik nooit vissen heb zien jagen achter de garnalen. Dit bevestigd mijn hoop. Als ik eens tijd heb zal ik mijn bakje eens grondig onder handen nemen en er voor zorgen dat ze zich niet meer onder de filter kunnen verstoppen.

E
Eska

Ja, het is idd vreemd, het zal hun primitief instinct zijn :) De maanvissen waren er hier ook absoluut niet naar aan het jagen, en toch kwamen ze niet van onder het hout vandaan...Het rare is, mijn regenboogvissen zijn groter dan jouw zwaardvissen en toch zitten ze in die bak overal in het zicht....

N
Nightelven

stefaan01" post=58031:

Gisterenavond heb ik beweging gezien onder mijn filter.
Er waren steentjes aan het bewegen. Ik denk dat mijn garnalen zich daar verborgen houden. De garnalen heb ik echter niet gezien maar ik denk dat het mysterie opgelost is. Ze zullen wellicht niet opgegeten zijn maar zich schuil houden onder de filter. Ik hoop dat ze hun angst nog kunnen overwinnen en uit hun schuilplaats komen.
Ik moet ook opmerken dat ik nooit vissen heb zien jagen achter de garnalen. Dit bevestigd mijn hoop. Als ik eens tijd heb zal ik mijn bakje eens grondig onder handen nemen en er voor zorgen dat ze zich niet meer onder de filter kunnen verstoppen.

Ik heb eens een hele kolonie van vuurgarnalen terug gevonden achter mijn filter indertijd. Dacht ook dat ze opgegeten waren.

A
Aquashoponline

Met de tijd zullen ze zich wel laten zien. Ze zullen nog moeten wennen, misschien tot op heden nog niet samen gezeten met vissen.
Maar zoals alle anderen al zeggen, een zwaarddrager gaat geen japonicas opeten.

s
stefaan01

Deze morgen super nieuws!!

Er leven nog zeker twee garnalen!!

De lichten waren nog uit van het aquarium en ik heb 2 garnalen gespot.
Toen het licht aan sprong waren ze zo snel als tellen weg.

Zijn dus echt wel bang.

G
Glenn

Ik heb jarenlang vuurgarnalen gehad in een gezelschapsaquarium van 200liter. Deze zaten samen met guppy's en zwaarddragers. In het begin zag ik ze ook niet veel (mijn bak was ook redelijk sterk beplant) maar toen hun aantallen talrijker werden, kwamen ze veel meer uit. Dus ik denk, hoe meer garnalen, hoe veiliger ze zich voelen. Aangezien japonica's groter zijn dan vuurgarnalen (en mijn vuurgarnalen wel perfect overleefden), denk ik ook dat ze gewoon bang zijn. Misschien nog enkele japonica's bijkopen?