Vraag ivm opvoerpomp

stefkeh , April 17 2013
s
stefkeh

Hey iedereen,

Ik had eens een vraag, ik heb me een kweekstelling gekocht (tweedehands) en ik ben die momenteel aan het opstarten.
Nu had ik graag een automatisch waterververssysteem gemaakt.
Het enige problem is dat er geen gaten geboord zijn in de aquaria dus moet ik een andere manier vinden..
De aquaria worden gefilterd met aparte biologen in de aquaria zelf.
Ik heb even in sketchup een schets gemaakt van wat ik in gedachten heb..

ik vraag me dus af of ik een buizensysteem kan maken en op de buis een opvoerpomp zetten (die gewoon het water uit de aqua pompt voor x aantal minuten) en die gewoon naar de afvoer pompt die lager ligt dan de aquaria dus niet omhoog pompen ?

Alvast bedankt,

Stefkeh

s
stefaan01

Welkom op het forum stef.

Als ik het goed begrijp wil je enkel het water er automatisch uit pompen.
Wil je via deze buizen ook water in uw aquarium pompen?
Welke pomp ben je van plan om te gebruiken?
Wil je meerdere aquaria ter gelijkertijd leeg pompen?

Ik heb hier geen ervaring mee maar wil volgende bedenkingen maken
1° als je meerdere aquaria ter gelijkertijd wil legen moet je er rekening mee houden dat de eerste aquarium sneller zal legen dan de tweede en dat der derde nog langzamer zal legen. Je kan dit oplossen door kranen te plaatsen (die je eventueel ook kan afsluiten als je één bepaalde aquarium wil legen.
2° Ik veronderstel dat je dit niet vol automatisch wil laten gebeuren maar dat je zelf de pomp in en uitschakelt. Indien je het wel volledig automatisch zou laten verlopen zou ik de buizen op +/- 20% van het wateroppervlak plaatsen. Zo wordt 20% van het water weg gezogen en wordt daarna lucht getrokken. Opmerking : zorg ervoor dat uw pomp niet te lang lucht trekt. anders zou ze wel eens kunnen verbranden. (uitschakelen met een vlotter?)

s
stefkeh

*

A
Aquarioot

Er zijn lfs die ter plaatse eventueel gaten komen boren e (weet niet vanwaar je bent)

Je kan dan eventueel gewoon aan de zij-achterkant vanboven een gat laten boren op de gewenste waterhoogte en daar de pvc-leidingen op aansluiten

Gebruik dan gewoon je pomp voor aanvoeren van vers water

s
stefkeh

stefaan01" post=58113:

Welkom op het forum stef.

Als ik het goed begrijp wil je enkel het water er automatisch uit pompen.
Wil je via deze buizen ook water in uw aquarium pompen?
Welke pomp ben je van plan om te gebruiken?
Wil je meerdere aquaria ter gelijkertijd leeg pompen?

Ik heb hier geen ervaring mee maar wil volgende bedenkingen maken
1° als je meerdere aquaria ter gelijkertijd wil legen moet je er rekening mee houden dat de eerste aquarium sneller zal legen dan de tweede en dat der derde nog langzamer zal legen. Je kan dit oplossen door kranen te plaatsen (die je eventueel ook kan afsluiten als je één bepaalde aquarium wil legen.
2° Ik veronderstel dat je dit niet vol automatisch wil laten gebeuren maar dat je zelf de pomp in en uitschakelt. Indien je het wel volledig automatisch zou laten verlopen zou ik de buizen op +/- 20% van het wateroppervlak plaatsen. Zo wordt 20% van het water weg gezogen en wordt daarna lucht getrokken. Opmerking : zorg ervoor dat uw pomp niet te lang lucht trekt. anders zou ze wel eens kunnen verbranden. (uitschakelen met een vlotter?)

Hey Stefaan !

Correct ik wil deze pompen gebruiken om water uit de bakken te pompen.
Ook had ik voor er opnieuw water in te krijgen , gewoon willen werken op de druk van de pomp van mijn regenwater.
Ik zit dan wel met een temperatuursverschil ,maar ik denk als ik dagelijks 1 - 2% ververs dit niet echt een grote invloed gaat hebben ?

Ik heb nog geen idee welke pomp ik ga gebruiken .. heb je een suggestie ?
Ik wil 1 pomp per aquarium gebruiken (en die zijn dan opgesplitst in 3 apparte bakken dmv glazen) en dan in totaal worden dit 6 pompen voor de 6 bakken.

Ik zal inderdaad rekening houden dat ik er een kraan op elke uitgang zal moeten zetten en eventueel mischien ook overal een terugslagklep zodat er geen ander water van de aquariums instroomt als de pomp afslaat ?

De pompen ga ik wel volautomatisch laten werken. ik ga een elektronicasysteem maken dat ik ook kan besturen met mijn (zelfgemaakt B) ) domoticasysteem zodat ik ook de pompen kan aanzetten als ik een bak extra wil verversen.

Alvast bedankt,

Stef

s
stefkeh

Hey Aquarioot,

Bedankt voor je suggestie maar ik zou liefst geen gaten laten boren in de aquaria aangezien ik dan die stelling terug moet leegmaken en al dat zware gewicht weer uit de stelling moet halen ... mijn rug is nog aan het bekomen van allemaal die bakken erin te zetten lol :sick:

Thanks !

Stef

A
Aquarioot

stefkeh" post=58129:

Hey Aquarioot,

Bedankt voor je suggestie maar ik zou liefst geen gaten laten boren in de aquaria aangezien ik dan die stelling terug moet leegmaken en al dat zware gewicht weer uit de stelling moet halen ... mijn rug is nog aan het bekomen van allemaal die bakken erin te zetten lol :sick:

Thanks !

Stef

Dat begrijp ik :lol:
Maar het zou toch een pak makkelijker zijn toch, of niet?

Je kan natuurlijk nog gebruik maken van een grote opvangtank voor je vers water die je dan kan verwarmen en mss iets meer kan verversen dan ipv die 1-2%. Hangt er vanaf wat je precies wil gaan kweken en hoe druk die bakken zullen zijn met kweek

E
Eska

Je kan gerust aquarioot vragen om te helpen dragen ze, 't schijnt dat die een bak van 200 kg met 2 mensen draagt :whistle: :cheer:

s
stefkeh

Aquarioot" post=58136:

Dat begrijp ik :lol:
Maar het zou toch een pak makkelijker zijn toch, of niet?

Je kan natuurlijk nog gebruik maken van een grote opvangtank voor je vers water die je dan kan verwarmen en mss iets meer kan verversen dan ipv die 1-2%. Hangt er vanaf wat je precies wil gaan kweken en hoe druk die bakken zullen zijn met kweek

Jaja zou idd veel makkelijker zijn :p
Maar mijn vriendin zal mij afmaken als ik nog meer plek ga opeisen als ik nog een opvangbak wil zetten denk ik :D
Dus ben een beetje beperkt met de opties die ik heb :( :D

Als ik met cichliden zou proberen kweken , zou 2% water verversen dan genoeg zijn dagelijks ?

s
stefkeh

Eska" post=58137:

Je kan gerust aquarioot vragen om te helpen dragen ze, 't schijnt dat die een bak van 200 kg met 2 mensen draagt :whistle: :cheer:

haha maar da zal mij nu effe nie meer lukken denk ik hoor :D ik voel me nu al 80 jaar als ik uit mijn bed stap na 6 aquaria en 2 stellingen verhuisd te hebben haha :pinch:

s
stefaan01

@stekeh
Een zelf gemaakt domotica systeem : Dit heb ik ook (Ik ben PLC programmeur)
Je gebruikt mijn login naam (stefkeh)
En je hebt dezelfde hobby (vissen)
Dit is toch wel een beetje te veel toeval!! :cheer: :cheer: :cheer:
Ik vraag me af of we ook dezelfde schoenmaat hebben, haarkleur ,... :lol: :lol: :lol:

2% water verversen per dag zal wel geen grote invloed hebben op de watertemperatuur.
Als de watertemperatuur iets daalt is dit trouwens bevorderlijk voor de aanzet van paren. En bij levendbarenden voor de start van een bevalling.

Ik vrees wel dat dit een vrij kostelijke zaak zal worden (6 pompen, leidingen,...)
Ik veronderstel dat er een afvoer en een kraan is in de plaats waar je uw kweekstelling zal plaatsen?

s
stefkeh

stefaan01" post=58144:

@stekeh
Ik vraag me af of we ook dezelfde schoenmaat hebben, haarkleur ,... :lol: :lol: :lol:

2% water verversen per dag zal wel geen grote invloed hebben op de watertemperatuur.
Als de watertemperatuur iets daalt is dit trouwens bevorderlijk voor de aanzet van paren. En bij levendbarenden voor de start van een bevalling.

Ik vrees wel dat dit een vrij kostelijke zaak zal worden (6 pompen, leidingen,...)
Ik veronderstel dat er een afvoer en een kraan is in de plaats waar je uw kweekstelling zal plaatsen?

hahaha ja idd heeeeel veel toeval... ook een schoenmaat 45 en bruin haar ? :p :D
Er is inderdaad een kraan dat op de pomp van mijn regenwater staat , en ook een afvoer (van wasmachine) waar ik een T stukje op ga zetten om het water af te voeren.

Ik dacht aan deze pomp zou die goed genoeg zijn ?

Thanks ;)

A
Aquarioot

Eska" post=58137:

Twas mee 2.5 man , heb ook meeholpen :lol:

s
stefaan01

Die pomp zou voldoende moeten zijn
670l/h en een opvoerhoogte van 1,65meter.

Ivm. toevoegen water:
In de natuur komt er bij een flinke regenbui ook kouder water bij. Ik zou me hier geen zorgen over maken.

Het vullen zou ik wel niet volledige automatisch doen. Hoe ga je zeker zijn dat de aquaria niet over lopen?

PS.: ook bruin haar (met wat grijze), maar mijn schoenmaat is wel maar 40. Dit zou te veel toeval zijn :lol:

E
Eska

stefaan01" post=58144:

@stekeh

De ' stefs' are taking over aquariumgids :D
grtz Stef :)

Koud water toevoegen zet inderdaad aan tot kweken, zoals Stefaan terecht zegt, dus idd geen probleem. Natuurlijk spelen er nog andere factoren een rol, zoals voeding en dergelijke ;)

s
stefkeh

ok manne ! ik ga da hier nekeer proberen se ;)
Ik laat iets weten als ik alles gedaan heb (of als alles onderwater staat.... :whistle: :p

Bedankt iedereen !!! ;)

Grtz Stef

E
Eska

Hou ons op de hoogte, de dweilen staan hier al klaar :D

s
stefaan01

En stef hoe is het gelopen?
Is het gelukt of heb je mogen dweilen???
fotootje??