Eentje plots ziek ...

Tejo , April 29 2013
T
Tejo

In ons aquarium hebben we vandaag eentje minder!
De Mikrogeophagus Altispinosa (ramirezi) was duidelijk ziek. Zijn mooie gele kleur was weg, zijn ogen waren pikzwart, hij was zeer lusteloos, dichtgeknepen vinnen, liet zich zo vangen met het netje ... enfin, geen redden meer aan. De vis was duidelijk op en op sterven na dood. Hij liet zich gewoon vangen en we hebben hem dan ook gelijk geliquideerd.
:( :( Hartpijn heb ik ervan. :( :(
De vorige dagen is me niks aan het beestje opgevallen! Ik kijk altijd goed de vissen na, het water is perfect qua waarden, alle dingen gedaan zoals we ervoor deden, dus in principe kan het daar niet aan liggen ...
We hadden afgelopen dagen weinig tijd en ik lette wel wat minder op elke vis in detail. Vanmiddag viel het plots op dat dit exemplaar, tov gewoonlijk, heel erg vreemd aangezwommen kwam bij het voeren. Hij 'waggelde' bij het zwemmen van links naar rechts en toen viel me de rest op (grijze kleur, ogen ...)
We hopen nu alleen maar dat het geen ziekte is/was en de anderen niet ziek zullen worden?
Iemand enig idee wat het kan zijn geweest (hij leek altijd prima gezond, net als de andere ramirezi die er nu nog inzit!)

A
Aquarioot

Weet niet wat je precies met het 'waggelen' bedoelt, maar dit zou mss op een probleem met de zwemblaas kunnen duiden
In dit geval zou het dus niet direkt een besmettelijk iets zijn

T
Tejo

Dank je wel voor je reactie!
Met 'waggelen' bedoel ik dat hij aangezwommen kwam en terwijl van links naar rechts een beetje schommelde in het water.
In de viswinkel zei men gisteren (ik moest er zijn voor een productje bij te halen) dat het door stress eventueel kan komen (indien de vis opgejaagd werd)?

E
Eska

Mikrogeophagus altispinosa is geen ramirezi ;) zelfde familie, maar de altispinosa's zijn groter en ook wel sterker.
De vis is idd gevoelig aan stress, kan ook een ziekte geweest zijn...

T
Tejo

Kan een vis opeens 'zomaar' een ziekte krijgen als er niets gewijzigd in de bak?
De waterwaarden waren identiek als altijd en zijn in orde. Producten die we gebruiken bij het verversen van water, filter, ... zijn dezelfde als altijd ...
Als hij ziek was, kon hij mss nog genezen?

E
Eska

Ik heb het zelf meegemaakt met 30 dode vissen tot gevolg, ook ongewijzigde waarden. Er zitten heel wat bacteriën en schimmels in het water, die kunnen door één of ander iets plots uitbreiden met dode vissen tot gevolg. Ze zagen er bij mij ook niet ziek uit en het ging allemaal zeer snel en er werden echt bepaalde scholen getroffen. Je kan maanden, jaren zonder problemen zitten en dan van de één op de andere dag die wel hebben...

T
Tejo

Pfffft, seg, je doet me schrikken!! :( Ik hoop niet dat dit het geval is ... :S

E
Eska

Het is niet mijn bedoeling, Tejo ;)...maar goed, één dode vis wil niets zeggen natuurlijk en in het andere geval is er gelukkig medicatie. Dat heeft bij mij toch meteen geholpen en sedertdien geen doden meer :)

T
Tejo

Weet wel dat dat niet je bedoeling is ;))
Bedankt voor je waarschuwing!!
Maar ik blijf toch hopen op één toevallige zieke ... :unsure:

A
Aquarioot

Tejo" post=58346:

Weet wel dat dat niet je bedoeling is ;))
Bedankt voor je waarschuwing!!
Maar ik blijf toch hopen op één toevallige zieke ... :unsure:

Wees gerust
Mocht het hetzelfde geval zijn zoals Eska voorhad, dan was de bak tegen nu al halfleeg van bestand Tejo

Bij zoiets vallen ze bij bosjes dood

T
Tejo

Brrrrrrrrrr, wie weet wat ik vind als ik straks thuiskom ... :S

Maar neen, idd, dat denk (hoop) ik ook niet alhoewel bij deze eentje heel snel ging, maar de anderen zien er echt wel op en top gezond uit!!! (Y)