Vreemd gedrag Brachydanio rerio

Greg002 , May 05 2013
G
Greg002

Wij (Kim & ik) hebben in het koudwater (22°) aquarium Brachydanio rerio zitten en ik was naar het aquarium aan het kijken het moment dat het licht uitsprong.

Nu.. Ze waren gewoon aan het zwemmen, geen probleem. Het licht sprong uit en plots begonnen ze met z'n alle tegen het wateroppervlak te zwemmen gelijk ne gek. Ze doen dit nu reeds een 5tal minuten.. Ideeën? Ze deden voor de rest van de dag eigenlijk compleet normaal, tot de seconde dat het licht uitsprong..

Echt lucht happen doen ze precies niet. Maar ze zwemmen letterlijk tegen de oppervlakte van het water, zit geen 2mm tussen de oppervlakte en de rug..

neujensl

is wel raar ....
Gek idee ...Maar ...
Misschien willen ze nog genieten van de restwaarde van de lampen die net zijn uitgegaan boven in de bak
Als ze niet happen naar lucht zou ik me niet direct zorgen maken ...

A
Aquarioot

Zolang ze niet beginnen luchthappen lijkt er mij niets verkeerd
Mss voelen ze zich veiliger bij het wateroppervlak als de lichten uit zijn

neujensl

en was het eenmalig ? of hebben ze het nog herhaald ?

G
Greg002

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet (licht uit -> niet meer naar aquarium kijken), maar nu ik er op let.. ze doen het élke keer. De ene keer zwemmen ze wat actiever en wat langer dan de andere keer, maar lucht happen doen ze absoluut nooit.

Als ze "gaan slapen" zakken ze wel weer.. Als het licht terug aangaat dalen ze ook weer en als het dan terug uitgaat zwemmen ze weer tegen het wateroppervlak.

Raar om te zien! Maar .. ja .. ik vind er niets van op het internet :D!

A
Aquarioot

Zal wel mee de lampen te maken hebben. Ze zoeken gewoon snel een toevlucht wanneer het donker word
Mijn neons vlogen ook elke avond opeens naar de hoek waar een ledlampje brandde(maanverlichting die nog een uurtje aanstond na de lampen). S'nachts zag ik ze dan ook meestal ergens te midden hangen