Zweefalg

RIO240 , June 20 2013
R
RIO240

Ik ben volop bezig (week 3) met het indraaien van mijn nieuwe aquarium (Osaka320)
Maar sinds 3 dagen heb ik zeer veel last van zweefalg, mijn aqua is groenachtig van kleur.
Uit Eska's artikels blijkt dat acurel F daar zeer goed tegen helpt, maar ik vind dit nergens.
Daarom ben ik begonnen met het uitlaten van mijn verlichting en dagelijks aan het verversen (10%) van mijn aqua.
Is dit een goede methode, of zijn er nog beter middeltjes om dit snel weg te krijgen?

In de winkel rade ze me hs aqua clear of colombo algadrex (maar is voor vijvers) aan, maar ik denk niet dat dit zal helpen.
Heb ook geen zin om een dure UV lamp te kopen, om dan maar 1 maal te gebruiken.

groeten Nick

j
jpjoeyjp2

heb hetzelfde aan de hand gehad bij opstart en toen heeft eska ook gezegd verduisteren voor drie dagen
heb toen een week nog andere oplossingen gezocht tot ik het uiteindelijk gedaan heb en dat werkte het beste dus de snelste volgens mij gewoon direct 3 dagen of 4 volledig verduisteren
en daarna een grote wissel en zal verdwenen zijn dacht ik

R
RIO240

heb je hem dan afgeplakt of gewoon een doek erover?

E
Eska

Precies, drie dagen verduisteren en dan een grote waterwissel en het zou weg moeten zijn; Gewoon zorgen dat er nergens nog licht in of doorkan...

j
jpjoeyjp2

heb er 2 badhandoeken over gelegd

R
RIO240

Ok, heb hem helemaal bedenkt, zodanig dat er geen licht meer door kan.
Bedankt voor de snelle reactie!!

Wat is nu eigenlijk de reden dat deze zweefalgen ontstaan?
Ik heb bij mijn vorige 2 aqua's daar geen last van gehad.
Komt dit terug? Moet ik een bepaalde factor in de gaten houden?

E
Eska

de reden die meest voorkomt is een ammoniakpiek op een bepaald moment...( bv. door dode vis, onopgegeten voeding,,etc.)

Kan ook aan fluctuaties in CO2 liggen, voedingstoffen die onregelmatig worden gegeven, teveel licht, etc

Dat zijn zowat de redenen :)

R
RIO240

Het zal dan wel een ammoniapiek zijn want voedingsstoffen heb ik nog niet toegevoegd.
En vissen zitten er nog niet in, want het aquarium is nog maar aan het indraaien.
Teveel licht zou mij verbazen, want het licht brandt maar 9 uur op een dag.

bedankt voor de goeie uitleg!

j
jpjoeyjp2

denk dat dit ook vaker voor komt bij opstart grote aquariums maar dit kan louter toeval zijn bij de kleintjes gebeurt dit niet voorzover ik ze heb meegemaakt :d

R
RIO240

We zijn nu 4 dagen verder.
Mijn vraag is nu hoeveel water moet ik nu verwissel?
is 1/3 voldoende?

E
Eska

Mag iets meer ze, tot de helft zou ik zeggen..

R
RIO240

Heb juist 50% afgeheveld ! Man was me dat een werkje.
Zoveel algen die op de grond lagen.
Heb wel precies de indruk dat het nog niet 100% weg is.
Dan maar nog eens 3 dagen verduisteren? en terug een waterwissel?
Of gewoon een dagje geduld hebben?

Mag ik nog wat Easy-Life vloeibaar filter medium, EasyStart toevoegen?

groeten!