Water koud houden

zoetwatersteven , July 23 2013
z
zoetwatersteven

Hoe houden jullie jullie aquariums op temperatuur?
Mijn aquariums staan op het bovenste verdiep onder het dak en het is daar warm.

Ze zijn nu 30-30,5 graden :blink: , corydoras zien duidelijk meer af als de anderen.
Maar hoe houden jullie het op temperatuur?

f
frank

dekplaten eraf en ventilator op het water.

A
Aquarioot

Met thermostaat e :lol:

Dekplaat eraf of lampkap open zetten. Lichten mss uitlaten gedurende de dag. En eventueel ventilator gebruiken (al dan niet speciaal voor aquarium)

neujensl

voorbeeld van hoe het creatief kan:

koelen van aquariumwater

f
frank

Mijn oplossing plug and play van 12.5 euro bij vandenborre :D
zie je wel dat een binnenfilter nog voordelen heeft :whistle:

na 2/3 uurtjes al 2 graden gezakt
http://i545.photobucket.com/albums/hh369/frakke13/Aquarium/0015.jpg

En voor degene die springers hebben neem een vliegengaas dat langs alle kanten 5cm over je bak hangt
en hang daar van die gewichtjes aan voor een tafelkleed
http://www.kampeergoed.nl/tafelkleed-gewichtjes-pc-3270.html?cPath=0_71_303_648_4037

z
zoetwatersteven

amai danku , oplossingen genoeg blijkbaar :)

Ludo , op u link staat er nog iets dat je best zo weinig mogelijk kan doen in het aquarium nu ?
en ook minder eten geven , dus bv 2 dagen niet en 1 dag wel misschien?

A
Aquariumgids

zoetwatersteven" post=59917:

Ludo , op u link staat er nog iets dat je best zo weinig mogelijk kan doen in het aquarium nu ?
en ook minder eten geven , dus bv 2 dagen niet en 1 dag wel misschien?

Ja viel me ook op ... als je minder voeding geeft dan is er ook minder kans op afvalstoffen natuurlijk ...
Is eerder om zuurstof hoog te houden dan dat het wat aan de temperatuur doet ..

-
-mich-

Ik heb vandaag met een ijselement geprobeert bracht niks op in men garnalenbak, daar staat de kap dus gewoon open, in de cichlide bakken zitten luchtpompen met 2 uitgangen en daar bruisstenen aan voor extra zuurstof, is wel grappig als de aal erdoor zwemt, dan word deze zo omhoog geduwd door de belletjes :p

z
zoetwatersteven

Ik ga morgen proberen z'n ventilator te maken, 1 corydoras ligt al bijna hele dag op de achterwand bovenaan bijna zelfs uit het water ( kan gelukkig ni ) is dat voor afkoeling ?

z
zoetwatersteven

-mich-" post=59920:

Ik heb vandaag met een ijselement geprobeert bracht niks op in men garnalenbak, daar staat de kap dus gewoon open, in de cichlide bakken zitten luchtpompen met 2 uitgangen en daar bruisstenen aan voor extra zuurstof, is wel grappig als de aal erdoor zwemt, dan word deze zo omhoog geduwd door de belletjes :p

Kan ik inderdaad ook doen maar is z'n zuurstofpompje niet slecht voor planten?

-
-mich-

Is inderdaad niet goed voor de planten, maar ik heb geen planten he, juist wat vallisneria das al.

n
nieck01

Al eens geprobeerd met water flessen die je in de diepvriezer legt voor een paar uur en dan in je aqua leggen ,
het blijkt goed te werken ,ik zelf heb het nog niet moeten toepassen .

A
Aquarioot

Heb op veldhuis redelijk goedkope ventilators zien staan. Je moet maar eens googlen (was iets van 25-30€)

z
zoetwatersteven

Aquarioot" post=59928:

Heb op veldhuis redelijk goedkope ventilators zien staan. Je moet maar eens googlen (was iets van 25-30€)

Deze misschien?
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM-KOELERS=AQUA-MEDIC-NANO-BREEZE--AQUA-MEDIC&productID=17283

@nieck: inderdaad maar ik dacht dat het dan misschien te snel ineens zou dalen.

n
nieck01

Ja idd het is ook een beetje te zie hoe groot je aqua is , eerst proberen met een helft van een fles en zie wat de temp doet .Heb het zelf nog nooit moeten toepassen in mijn aqua ,denk dat het een beetje zoeken is in het begin .

z
zoetwatersteven

Ik ben voor de ventilator zoals Frank gegaan hopelijk helpt het , wel probleem dat het aan de ene kant nu 30 graden is en de andere 31,5 graden...

Ik heb de ventilator aan een opening gezet dat normaal dicht is vlakbij de uitstroom van de filter dus normaal zou het toch moeten verspreiden.
http://imageshack.com/scaled/large/825/zciv.jpg

f
frank

Is natuurlijk door een klein gaatje kan je je kap niet open zetten dat het over je hele watervlak gaat voor beter resultaat?

y
yowsaman

mijn discussen hebben geen probleem met de 32 graden dat het nu is in de bak. zijn wel een pak rustiger dan anders :)

voeder ze wel iets minder om het water niet te hard te vervuilen.

voor de andere vissen valt het precies ook wel mee. alleen men cory's zien inderdaad wat meer af dan een ander.

z
zoetwatersteven

frank" post=59937:

Is natuurlijk door een klein gaatje kan je je kap niet open zetten dat het over je hele watervlak gaat voor beter resultaat?

Ik heb geen goede ervaring met de kap open laten staan en het moeten geen springers zijn , er heeft ooit een platy naast gelegen (gelukkig leefde hij nog ) maar is toch nooit leuk.

f
frank

Ja dan durf je al niet zo goed meer na zo'n ervaring!