Groei sluierstaart vissen

DopeyDwarf , July 27 2013
D
DopeyDwarf

Hoi,
ik ben nieuw op dit forum, maar op andere fora werd ik dringend verteld dat de twee (kleine) sluierstaartvissen die ik heb in een te klein aquarium zitten. Het aquarium is ongeveer 50 liter groot. Ik heb de vissen net een paar dagen, geen idee hoe oud ze zijn. Ze zaten hiervoor in een hoge, smalle kom.
Mijn vraag is, is mijn aquarium wel of niet te klein?

Groetjes!

neujensl

Ik vrees dat we moeten bevestigen wat in andere fora als informatie aan je is gegeven .
In elk geval is een aquarium beter dan een hoge kom .
Het grote probleem met goudvissen is dat het stevige watervervuilers zijn...
Ze woelen nogal veel en dus is helder water vaak moeilijk .
Relatief geven ze ook veel afvalstoffen. Weinig voederen is dus de boodschap .
Laat ze beter wat op hun honger zitten dan te overvoederen waardoor vlokken achterblijven ..
Hoe groter het aquarium , hoe beter dus want dan is het evenwicht makkelijker.
Ook houden ze van zwemmen in een redelijke lengte dus een ronde (hoge) kom maakt ze helemaal paranoia ...
Ook de oppervlakte voor zuurstof is dan klein . Je huidige aquarium is dus zeker een verbetering .
Als je niet direct de vissen weg wil doen én een grotere bak niet ziet zitten ,
dan is een goede filter en vaak gedeeltelijk water verversen de enige optie .
succes ...

s
stefaan01

welkom op het forum!!

Wekelijks verversen van 20% van het water is een must bij goudvissen in een dergelijke aquarium (dus +/-10 liter) en inderdaad niet te veel voederen.

G
Greg002

Hier staat ook een sluierstaart aquarium van om en bij te 60L. Hier zitten 2 sluierstaarten in met enkel zebra danio's en 2 kleine zoetwatermosselen. Deze combinatie lijkt misschien niet ideaal, maar het gaat eigenlijk best goed!

Gigantisch grote vervuilers zijn het in mijn ogen niet. Ze doen het nu al zo'n 8 maanden goed en ze groeien redelijk. Ik ververs dit aquarium absoluut niet elke week, maar ik raad je wel aan dit te doen. Het hangt er allemaal een beetje vanaf vermoed ik.. Ik heb het idee dat de sluierstaarten die hier staan eigenlijk maar weinig vervuilen en het visuele en de waterwaarden die ik meet bevestigen dit ook (Geen NO2, weinig NO3, weinig PO4, niet veel stront zichtbaar, ...).

Het kan dus wel hoor ;-)! Volgens "de regels" heeft 1 sluierstaart 50L water nodig, maar .. ja.. Die regels mogen aventoe wel eens wat verbogen worden ;)!

s
stefaan01

klopt dat de regels nu en dan verbogen mogen worden.
Mijn 60l bakje is ook overbevolkt en de water waarden zijn OK.
Ik probeer wel wekelijks +/-10 l te vervangen. Het is echter geen ramp als je dit een week overslaat.

D
DopeyDwarf

Ik heb bij mijn aquarium een filter gekregen dat geschikt is voor een 200 liter aquarium. Dus ik neem aan dat dit een goede filter is voor dit aquarium en deze vissen?

Ik heb nog een vraagje over de hoeveelheid voer die ik ze kan geven. Ze lijken het fijn te vinden om achter de vlokken aan te jagen als ik ze erin gooi, dus ik probeer om 2 of 3 keer per dag een paar vlokken erin te gooien. Ze hebben ook sinds ik ze heb (sinds afgelopen dinsdagavond) al een stuk of 5 plantenstengels kaal gegeten.