depressie

tsjarishe , July 29 2013
t
tsjarishe

Hoi,

Drie weken geleden hebben we ( om het gemis van 2 discussen aan te vullen ) 2 jonge vissen gehaald.
De waterwaarden zijn in orde. Nu wel enkele graden warmer dan normaal, maar het dak staat open en het is al frisser dan voordat ik de tips hier op forum gezien had.
Tot drie dagen geleden ging alles goed,... kleintjes ( 5 - 8 cm ) ze aten samen met de groten en werden in de school opgenomen. De kleinste vond het zelfs leuk om met de andere vissen en scholen ook regelmatig mee te zwemmen. En die leken dat in orde te vinden.

En plots ( door de warmte? door problemen? door pestgedrag? ) is die zich gaan verstoppen tussen het groen en hij komt er nog maar zelden uit. Voor het eten komt hij er wel uit, maar pas als de drukte over is.
Ziek lijkt hij me niet te zijn, eerder depressief. Of is hij gewoon omdat het de kleinste is zo een beetje de 'zondebok' geworden en blijft hij wat opzij tot hij groter is?
Iemand ervaring of dat mogelijk is bij vissen?

A
Aquarioot

tsjarishe" post=59983:

Of is hij gewoon omdat het de kleinste is zo een beetje de 'zondebok' geworden en blijft hij wat opzij tot hij groter is?

Dit.
Er is altijd ene de dupe. En groeien zal ook niet gebeuren zoals het hoort. Tenzij de vis later een trapje hoger geraakt in rangorde, maar dan zit je weer met een ander zwart schaap

t
tsjarishe

hoi nog maar eens,

sinds het weer minder heet is, zie ik de kleinste terug meer met de rest optrekken. Hij zal altijd wel t zwarte schaap zijn (moet er eens zijn ) maar hij zondert zich niet meer af, komt uit het groen uit, zwemt goed rond en eet terug mee met de rest.

kennelijk was er toch iets dat niet was zoals het hoorde. Ik blijf het maar raar vinden.