Garnalen samenvoegen.

guido240 , August 23 2013
g
guido240

Door omstandigheden is mijn groep vuurgarnaaltjes verspreid geraakt over 3 afzonderlijke bakken. Oorspronkelijk was dit een groep van ongeveer 30 a 40. Na enige tijd werden er 15 in een andere bak bijgezet en nog eens 10 in een bakje zodat ik nu eigenlijk 3 groepen heb. Kunnen deze zonder gevaar terug in één groep gezet worden.
Heb onlangs een nieuwe groep aangekocht in Gent waar 75% van gestorven is in de eerste dagen zodat er nog slechts enkele overblijven. Zou het verstandig zijn deze bij de eventueel samengestelde groep te zetten als dat al een goed idee zou zijn.

Wie kan mij hierin advies geven?

Alvast bedankt.

s
stefaan01

Ik zie hier geen probleem. Vuurgarnalen zijn sociale dieren en vallen elkaar niet aan.
Er wel voor zorgen dat de waterwaarden gelijk zijn (ongeveer zelfde PH). Indien je de waterwaarden niet kent dan moet je normaal gezien ze zeer langzaam laten wennen aan de nieuwe water waarden (neem een emmer met het water waaruit ze komen, doe hier de garnalen in die je wil verplaatsen en voeg langzaam water van de nieuwe aquarium aan toe).
Wel opletten met verplaatsen van garnalen als ze net verveld zijn (dan zijn ze kwetsbaar)

Veel succes.

k
knorrieleen

Zeker geen probleem hoor. Wel inderdaad laten wennen

g
guido240

Alvast bedankt voor jullie reactie.

De watergewenning wist ik al doch had al aantal dingen gelezen dat als je 2 groepen bij elkaar zet 1 groep of in het slechtste geval beide groepen sterven. Zou iets te maken hebben met: 'Het lijkt erop dat de groepen verschillende bacteriën of andere ziekteverwekkers (virus wellicht) bij zich dragen' Zou eerder zijn met "vreemde groepen" dus niet aanverwant.

Nog iemand ervaring hiermee?