Ombouw naar ZA, TIPS ?

Spongebob , September 15 2013
Spongebob

Hallo,

Wegens drukke tijden, lange tijd afwezig geweest op dit forum maar we pikken de draad weer op nu de winter eraan komt.

Ik wil 1 van mijn ciano's ombouwen naar een echte ZA biotoop. Dus geen mengelsmoes meer van planten en dieren. De reden ook dat ik mijn clarkii ghost te koop heb staan.
De bak is 1m breed (210Liter)

De binnenfilter begin ik mer meer en meer aan te ergeren omdat deze in de weg zit voor planten en voor het schoonmaken van de bak. Je blijft deze altijd zien.
Ik dacht aan een Eheim classic 2213 als buitenfilter. Die zijn momenteel erg betaalbaar.

Welke leuke plantjes kunnen jullie me aanbevelen voor deze biotoop ?
Maakt men in een ZA ook gebruik van mos ? Vb om op het hout te binden ?
Ik heb een donkere bodem (jbl sansibar)

Welke visjes raden jullie aan ?
Ik wil een mooie school voor de middenlaag.
Op de bodem dacht ik aan wat cory's (eventueel ook een L144 erbij)

Bedankt voor jullie tips.

Spongebob

Niemand ?

B
Berre83

ja het forum is hier precies wa aant dood gaan...(of hoe moete da noemen :) ge kunt altijd is op mijne dagboek gaan zien voor eventueel wa ideetjes qua planten en vissen...

Spongebob

Ik heb net een buitenfilter gekocht. Eheim classic 250 voor een zacht prijsje.
Die ga ik volgende week plaatsen. Nog een week of 4 laten meedraaien met de huidige en dan de binnenfilter eruit en aan de ombouw beginnen. zo heb ik iets meer plaats in de bak.

Het enige wat blijft zitten zijn de vuurgarnelen. Zijn wel geen ZA dieren maar ben te lui om deze er allemaal uit te gaan zitten peuteren. Het zijn ook goede bodemopruimers.