Corydoras sterbai sterven

Glenn , October 18 2013
G
Glenn

Ik heb vorige week zondag 23 corydoras sterbai gekocht en een koppeltje antennebaarsjes.
Nu zijn er zeker al 10 corydoras gestorven. De eerste 2 dagen waren ze zeer actief, plots niet meer. Er is ook al 1 antennebaarsje gestorven. Vanmorgen had ik ook weer een dode corydoras.

Mijn waterwaardes:
ph: 7.8
gh: 10 à 12
nitraat en nitraat = 0
nh3 = 0
fosfaat = 0
temperatuur: 27°

De dag ervoor had ik een stuk of 25 vissen uit mijn aquarium gehaald en verkocht, dus mijn filters kunnen de capaciteit aan. IK heb 2 filters, één van 1000l/u en 1 van 600l/u. Mijn aquarium is ongeveer 600l, dus van vervuiling van mijn water kan er geen sprake zijn denk ik.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

neujensl

Aangezien Corydoras bodemvissen zijn en er voor de rest met je waterwaardes niks fout lijkt te zijn ,
denk ik aan "iets" fout in je bodem waar ze graag in woelen...

Ik zou proberen de bodem af te zuigen (
en water voor 1/3 vervangen met ev. "behandeld" water )

j
jpjoeyjp2

heb je ze allemaal gelijktijdig in de zelfde winkel gekocht of verschillende en waren dit vissen die dezelfde dag nog zijn aangekomen anders had wrs 1 van de vissen een parasiet of ziekte ofdergelijke aangezien het verlies zo groot is en zon antennebaarsje is al een vrij gevoelige vis naar mijn mening

G
Glenn

Allemaal dezelfde dag gekocht, allemaal uit dezelfde winkel.

Ik geloof niet dat er iets mis is met mijn bodem. Ik heb nog andere bodembewoners en die mankeren niets. Wekelijks ververs ik 1 à 2 keer mijn water, waarbij ik telkens de bodem afzuig.

Ik denk eigenlijk dat het gewoon idd iets met de vissen was. Mijn 'oudere' vissen mankeren niets, en daar zitten zelfs jongen tussen. Ik heb al een paar keer in die winkel vissen gekocht, en had telkens wel een sterftegeval (1 vis op 10 ongeveer). Maar nog nooit in zulke getale. Ik ben niet echt van plan meer om nog vissen te kopen in die winkel.

Ik ben nu gestart met vitamines toe te voegen aan het voer, zodat de overblijvende vissen nog een boost krijgen. Voorlopig heb ik al enkele dagen geen dode vissen meer gezien.

j
jpjoeyjp2

als de andere vissen niks meer krijgen de komende weken dan ben je zeker dat het enkel de nieuwe vissen waren die iets meedroegen sp maarja af en toe gebeurt dit al is soms als ze echt goedkoop riskeer ik het is om mindere vissen te kopen en zet deze dan paar weken in quarantaine maar meestal betaal ik best veel voor mijn vissen maar die zijn dan ook tip top in orde met garantie dit wil zeggen dat ik nieuwe krijg als ze sterven natuurlijk als ze zeker weten dat het aan hun ligt waar ze gelukkig niet te moeilijk over doen nog maar 1 keer begeurt trouwens dat er eentje was gestorven:D

neujensl

Als de andere vissen in je bak niks hadden , dan is de kans groot dat de ingebrachte vissen iets hadden ...
Ik hoop het beste voor de resterende ...

B
Bazz

als de nieuwe vissen iets meegebracht hebben is het best een heel grote verversing te doen en ik herhaalde die dan 2 dagen later. Als ik een verdacht sterfgeval had deed ik dat altijd... better safe than sorry

k
kvm1904

Ik heb dit probleem ook, maar dan met cory panda, de waterwaardes waren in orde en enkel mijn cory 's stierven, nu overweeg ik omwille van die reden geen cory's meer bij te kopen, snap er ook niets van

G
Glenn

Mijn 2e antennebaardje is ondertussen ook gestorven, samen met nog enkele andere sterbai. Maar nu lijkt de sterfte onder controle

neujensl

Gelukkig dat het onder controle is .
Uiteraard triest dat er doden zijn gevallen, maar dat is jammer genoeg nooit volledig uit te sluiten .

Succes verder