Overgenomen aquarium

SanderkeD , February 02 2014
S
SanderkeD

En dan roept de vriendin plots: "Ohhh kom eens kijken!!!"

Corydoras eitjes?!?!
18 stuks :cheer:

Spongebob

Da's leuk (Y)

Eigenlijk moet je nu de ouders verwijderen uit de bak om te zorgen dat de eitjes uitkomen.

D
Disco

Hallo Sander,

Je scape ziet er goed uit, proficiat!
Kun je nergens aan "visdraad" geraken?
Zou toch mooier zijn om dat mos vast te binden.
Ik hoop dat je àl het mos dat je meegenomen hebt, er niet onder dat netje gestoken hebt, enkel kleine plukjes volstaan.

Hieronder je bakje met de benamingen van de plantjes.
Ik heb er ook bij vermeld waar je ze zou kunnen plaatsen.
Die in de "groene" en "zwarte" cirkel zeker naar achter plaatsen.
Zet die van de groene cirkel voor je filter, die gaat dan binnen enkele weken minder zichtbaar zijn.
Die uit de "zwarte" cirkel zou ik achter het stukje hout met dat netje zetten.

Klik op de foto om te vergroten!!!
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/Naamloos_zps47d20cae.jpg

Ga voor de voorgrond op zoek naar enkele plantjes, die echt laag blijven. Maak eventueel hier een keuze uit.
Bv:
- Hydrocotyle tripartita (voorgrond, 5 cm)
- Hottonia Palustris (voorgrond, 5-7 cm)
- Staurogyne sp. (midden, voorgrond, 3-10 cm)
- Echinodorus tenellus (voorgrond, 5-10 cm)
- Sagittaria subulata (voorgrond, 3-15 cm)
- Eleocharis acicularis (naaldgras (voorgrond, 5-15 cm)

Zijn allemaal mooie plantjes, natuurlijk als ze goed geworteld zijn, is het kwestie van ze regelmatig te snoeien, zodat ze klein blijven.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Disco. ;)

S
SanderkeD

Ondertussen zijn er een 40- tal eitjes. Een kennis had nog een kweekbakje om in het aqua te hangen. Dit heb ik nu dus hangen met de eitjes in.
Ondertussen zitten er ook een 15-tal Rili garnalen in. Alleen zie ik er na een dag hooguit 2 a 3 per keer. Ze kunnen zich nogal goed verstoppen. Samen met de garnalen zijn er ook 12 neontetra's gekomen.
Disco, ik heb zeker niet alle mos in het netje gestopt. Er zitten inderdaad enkele plukjes in. Visdraad had ik niet voor handen maar daar ga ik wel voor zorgen. Op deze manier ga ik ook nog wat mos vastmaken op de langwerpige steen. Dit is zeker ook leuk voor de garnaaltjes.
De lengte van de planten heb ik blijkbaar wat verkeerd ingeschat. Deze zullen allemaal wat naar achteren gaan en dan ga ik ook nog wat andere plantjes halen voor de voorgrond.
Het stekje Pogostemon Erectus kan ik me eerlijk gezegd niet echt herinneren dat ik dat had nu ik er foto's van opzoek oops

De filter gaat er binnenkort gewoon uit. De filter is wat licht voor deze bak (geen idee hoeveel liter/uur, maar veel is het niet). Ik wil een externe filter halen en vermoed dat deze toch rond de 300l/uur moet rondpompen (3 x de inhoud van de bak?)

Zo komt er stilaan wel wat vorm in de bak. Ik ga zeker blij zijn als de plantjes eens wat groter gaan zijn. Dat doet ook al veel aan het zicht. Verder is het wel echt geinig al die visjes. Je mist zo een heel stuk van wat er op tv is door de vissen te observeren :lol:

Bedankt allemaal voor de tips en hulp!

Sander

D
De_Grave

Ik heb eigenlijk nog nooit waterverbeteraars of dergelijke goedjes
gebruikt, gewoon het water waar de vissen inzaten er wel bij gedaan.
Wat ik steeds wel doe, is deels kraantjeswater en regenwater bijvoegen.
De visjes die ik op je foto's kan zien kunnen daar wel tegen ;-)
Moest je geen regenwater hebben, dan kan leidingwater zeker ook geen kwaad.
Maar als het water zelf ook al zo vervuild was zoals de ramen van het aquarium,
dan is het best te snappen dat je dit niet in je proper aquariumwater doet.
Een bodemsubstraat leggen kan maar moet niet perse, dit blijft erg lang onder
je steentjes liggen, en kan jaren meegaan. Momenteel ligt er bij die van mij
gewoon voeding grond waar waterplanten voor in de vijver ingezet worden in :p

Cryptocoryne Affinis heeft altijd zeer goed geworteld in mijn aquarium, een echte
aanrader als beginplantje ;-)
Anubias Barteri is ook een sterke, en groeit ook op je kienhout. Sommige plantjes
kunnen het ook niet houden bij mij, (omdat ik niet echt kijk naar men waterwaarden),
maar indien je dit wel doet, kan je alles erg goed laten begroeien.
Zeer veel succes met de begroeiing :)

S
SanderkeD

Zo, eindelijk nog een reactie van mij.
De laatste keer dat ik een berichtje wilde posten begon mijn laptop te dampen, dus dat moest ik even stoppen :blink:

Eerst de eitjes, ik kwam er achter dat bruine eitjes bevrucht zijn. De eitjes bij mij in de bak waren allemaal wit. Daarom kwam er helaas niets van. Ondertussen zijn er weer heel veel (witte) eitjes gedropt.
De plantjes zijn allemaal naar achteren verhuisd intussen. Sommige heb ik zelfs al gesplitst :) Het "boompje" met mos is eruit. Nu zit het mos, met visdraad, op een langwerpige steen gebonden. Dit vinden mijn garnalen wel leuk precies :lol:
Het pad met witte steentjes is wel al serieus verbouwd door de Corydoras. Veel Manado bodem erover :huh:

Voor de rest wil ik deze week gaan kijken voor andere plantjes. Alvast allemaal bedankt voor tips hierrond :)

De grootste verandering voor mij is een externe filter erbij. Ik heb de JBL greenline e401 gekocht.
Echter merk ik wel dat het gedrag van de neons erdoor veranderd is. Ze zwemmen nu veel lager tegen de bodem al eerst. Ondertussen heb ik de straalbuis wat bijgesteld en het debiet van de filter geminderd. Normaal zou het debiet (met filterinhoud en alles) een goede 300l/h zijn. Momenteel heb ik de filter ongeveer half open gezet om de stroming te beperken.
Hebben neons niet graag stroming? Of is dit misschien omdat ik ook nog niet zoveel planten/schuilmogelijkheden heb voor de vissen?

Alvast bedankt en een prettig weekend
Sander