Ledverlichting

speeltuinfrans1 , March 21 2014
s
speeltuinfrans1

Omdat mijn TL T8 verlichting in mijn Juwel 180 aan vervanging toe is ben ik eens gaan kijken naar LED verlichting.
Op jullie site kom ik daarover een heldere uiteenzetting tegen, ik snapte bijna alles :cheer: .
Als ik het nog een keer doorlees snap ik het wellicht allemaal.
Dat kan ik lang niet altijd zeggen van uiteenzettingen over dit onderwerp op andere websites.
Mijn complimenten dus.
Ik vroeg me wel nog even af hoe recent het artikel "aquariumverlichting deel 3" is. Misschien is dit ook wel een stille hint om bij dit soort artikelen een aanmaakdatum te plaatsen.....
Zijn er misschien al nieuwe ontwikkelingen?

neujensl

De eer is volledig aan Eska (Stef)
Hij heeft inderdaad een aantal zeer interessante artikels aangebracht .
De techniek van LED is vcoor zover ik weet op de meeste vlakken dezelfde gebleven .
Alleen zal dit zeker verder doorontwikkeld worden ( bijv. kleuren, lichtopbrengst,...)
en dus ook in prijs gaan dalen als dit meer algemeen gaat worden in de handel .
Zeker aangezien de levensduur veel langer is dan bij traditionele TL-lampen is het een goede investering .

j
juan07

Hier bij mij is er zeker ook interesse om naar LED over te schakelen!
Enkel weet ik niet of ik dit met mijn kap kan inbouwen...
Nu voorlopig blijf ik nog bij de T5 maar mocht je ooit veranderen van verlichting laat ons zien hoe je het doet!

s
speeltuinfrans1

Ik heb toch maar besloten om het minstens nog een jaartje bij de oude vertrouwde T8 te houden.
Wellicht ben ik dan wel rijk genoeg om een goede LED verlichting aan te schaffen :whistle: .
Ik was nu voor een paar tientjes klaar terwijl een uitgebreide dimbare LED verlichting met computersturing boven de € 500,-- uit kan komen. :blink:

j
juan07

en gewoon simpel aan uit? of is dat geen optie :p

s
speeltuinfrans1

Ik heb dat wel overwogen, maar dan zou ik jarenlang vastzitten aan iets wat ik eigenlijk niet wil :silly:
Nu kan ik het volgend jaar opnieuw de overweging maken om wel of niet over te stappen op een uitgebreide LED verlichtingsinstallatie :woohoo:

j
juan07

bwa je kan ook gewoon dimbare leds nemen en die laten aan uit schakelen. pas later een dim controller nemen

E
Eska

De markt van de LED is natuurlijk geëvolueerd. Nu zijn er de derde generatie leds die toch al stukken beter zijn.
Er wordt vaak gekeken naar dure systemen ( die ook goed zijn, daar niet van), maar het kan best goedkoper. Het hangt ervan af wat je precies wil, de hoogte van de bak, etc...

Kitelight ( www.kitelight.nl ) heeft minder dure ledbalken, je kan kiezen tussen RGB of de gewone SMD leds. Voor de RGB heb je een controller nodig. Deze leds zijn prima, maar voor niet al te hoge bakken bedoeld. De lichtopbrengst is niet erg hoog.

Aquatlantis heeft zeer goede systemen. Ofwel losse ledbalken ( die je kan kleven) ofwel leds die je in de T5 of T8 armaturen kan stoppen ( de laatste zijn natuurlijk stukken duurder). Dit is derde generatie led, mooie lichtopbrengst, schittering en schaduwen in het water, etc...

Losse ledbalken : TECatlantis safe lighting led ( verkrijgbaar in verschillende maten) :

http://i860.photobucket.com/albums/ab162/steba3000/43_zps4bd1a4ef.jpg

Reken afhankelijk van de grootte een 40 tot 50 euro per balk.

LED die in de armaturen kan : Tecatlantis easyled :
http://i860.photobucket.com/albums/ab162/steba3000/easy_led_caract_1_zps20943e16.jpg

Reken hier een 250 euro ongeveer voor een ledbalk.

video : http://www.youtube.com/watch?v=XPp16GBckMc&list=UURqyb249IhZ8JrrJ5nH4LmA&feature=share&index=3

j
E
Eska

Ja precies, die kan je in de sockets van de armaturen draaien :)

j
juan07

Ok 300 euro voor mij....

Hmm ik blijf nog wel bij T5 :p