aangevreten staart bij mijn betta splendens man

Snorrie , April 06 2014
S
Snorrie

Hoi,

Ik heb een gezelschapsaquarium waar ik sinds kort ook drie betta's in heb rondzwemmen: één heer en twee dames.
Nu merk ik dat er sinds een tijdje aan de staart van mijn betta man gekabbeld wordt.
Ik heb in het aquarium ook een koperzalm (de rest van zijn schooltje is gestorven) en een hoplosternum thoracatum (ze heet Snorrie).
Eerst dacht ik dat het koperzalmpje aan de staart knabbelde, ze jaagde de hele dag achter de betta's aan, dus heb ik haar apart gezet.
Maar er verdwijnen nog altijd stukjes vin bij mijn betta.
Kan het zijn dat Snorrie hier achter zit?
Ik kan het me nauwelijks voorstellen als ik haar mond zie.
Ook zwemt ze rustig rond, graaft ze wat in de bodem of woelt wat door de plantjes, waardoor ik me niet zo goed kan voorstellen dat ze, als ik niet kijk, stukjes uit de staart van de betta knaagt.
Verder wordt deze meerval overal als zeer vreedzaam beschreven.
Heeft iemand misschien een verklaring?

Alvast bedankt!

P.S.
Weet iemand misschien de 'niet latijnse' naam voor hoplosternum thoracatum?

Spongebob

Hallo,

Wat vreemd is, is dat enkel je betta man staartproblemen heeft.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je hoplosternum thoracatum aan je betta gaat zitten aangezien de ene een bodembewoner is en de betta eerder een oppervlaktebewoner.

Ben je zeker dat je betta's zelf niet achter elkaar jagen ?
Anders zou ik gaan denken aan één of andere ziekte bij je betta.

Een hoplosternum thoracatum noemen we doorgaans gewoon "pantsermeerval"

S
Snorrie

Zou het misschien ook kunnen dat het vinrot is? ik heb namelijk, sinds ik de koperzalm eruit haalde, geen enkele vis achter elkaar aan zien jagen. Wel soms dat ze een endje samen zwommen, maar dat is onschuldig.

Spongebob

Zijn de randen van de vinnen wit van kleur ?
Zo ja, dan zou het wel vinrot kunnen zijn.

Behandeling met Esha2000 kan dan imo nooit kwaad.

S
Snorrie

De randen zijn inderdaad wel wat lichter gekleurd.