easy life vloeibaar filtermedium

Pieter , June 16 2014
P
Pieter

Beste,

Ik heb zaterdag jongstleden een nieuw aquarium opgestart (110l, juwel i200, led verlichting) mijn vorig bakje vond ik te klein (40l). Het is de bedoeling een rijkelijk beplant aquarium te bekomen. Dit heb ik ook zo gedaan, ik werk met easycarbo 2 ml per dag, en Ferropol 2 druppels per dag. Ik heb niet gekozen voor een voedingsbodem maar heb mijn grint verrijkt met instant staafjes van Tetra en later worden dat kleibolletjes. Waarom vloeibare CO2, ik heb echt geen plaats om een gasfles te plaatsen, vandaar ook een interne filter. Waarom geen voedingsbodem, slechte ervaringen in het verleden. Een opstartdosis bacteriën werd over de sponzen verdeeld en ik heb het aquarium geënt met water uit mijn stabiel klein aquarium (filterspons uitgenepen). Tijd voor mijn vraag.
Vroeger werkte ik met aquasafe om mijn leidingwater aquariumklaar te maken. In de zowiezoo hebben ze mij easy life filtermedium aangeraden. Dit vertroebelt eerst je water en zou moeten verdwijnen tot er kristalhelder water overblijft. Na 48 uur is mijn aquarium nog steeds troebel. Geen nood het zou tot 72 uur kunnen duren voor het water helder is. Easylife bindt zich o.a. met vuil in het aquarium. Hoe meer vuil, hoe langer het duurt alvorens het water helder is. Mijn water zou dan heel vuil moeten zijn. Nu het kan zijn door de vele planten en de instant staafjes. Indien dit morgen avond nog troebel is, moet ik dan mijn water voor de helft vervangen ? En bij het nieuwe water opnieuw easy life toevoegen ? Het produkt zou zelfs maandelijks mogen worden toegediend tegen honderd en één kwaaltjes, klopt dit wel...Ik heb gewoon even uit nieuwsgierigheid mijn waterwaarden gemeten nitriet, zo goed als niets, nitraat ook niet, pH 6.5 tot 7. Zou het kunnen dat easylife zich steeds opnieuw bindt aan mijn vloeibare CO2 en moet ik er dan een tijdje mee stoppen. Volgende week ben ik op reis en zou dan graag mijn visjes erinzetten. Bedankt alvast voor alle tips, Pieter

Spongebob

Hoi Pieter,

Welkom op Aquariumgids.
Persoonlijk zou ik de easy life niet blijven toevoegen. Ik zie er zelf het nut niet in van al die opstartbacteriën.
Je geeft zelf aan dat je deels water uit een ander aquarium hebt gebruikt.

Ik zou je wel aanraden om bij de opstart van je aquarium 4 weken te wachten (laten indraaien) alvorens er vissen in te plaatsen.
Om zeker te zijn dat je nitrietpiek (die meestal na 3 weken komt) voorbij is.
Zeker vissen plaatsen en dan zomaar op reis vertrekken lijkt me niet zo'n goed idee.
Mocht er dan iets gebeuren dan ben je er niet, of te laat bij om in te grijpen.

P
Pieter

De vissen gaan er zowiezo niet in voor ik terug ben van reis. Easy life zijn geen bacteriën he, het is een produkt zoals aquasafe van Tetra, om leidingwater geschikt te maken voor vissen en bacteriën. Wat ik niet wist is dat de nitrietpiek pas rond de derde week optreedt, zal ik zeker rekening mee houden. Geduld is een schone deugd. Bij het opstarten spreken ze op verschillende site s en forums om het water deels te verversen in de eerste week. Ik denk dat dit geldt als er een nitrietpiek is. Ik zie geen reden om het nu al te doen. Tenzij om van dat troebel water af te komen. Het filtermedium easy life krijgt vaak lovende kritieken op niet commerciële fora en site s.

E
Eska

Bedoeling van easylife VFM is de metalen en andere zaken uit het leidingwater te halen, een beetje vergelijkbaar met aquasafe dus. Het zou dus idd nog op tal van andere dingen werken ook.
De troebelheid is gewoon de gemalen zeoliet ( het hoofdbestanddeel) welk je ziet. Deze adsorbeert idd nitraten en dergelijke en ook de genoemde metalen. Hoe vroeger bij opstart, hoe minder bacteriën, hoe minder rap de zeoliet verdwijnt en zo blijft het wat langer troebeler, heeft niks met 'vuil aquarium' te zien. Laat het gewoon maar helder komen, duurt het wat langer, geen probleem