Volautomatisch CO2 bemestingssysteem

Guest , February 03 2005
?
Guest

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag aan jullie:

Ik heb de volgende vrij constante waterwaarden:

pH 7.8
kH 7.3
T 25 graden
--> CO2 = 3 mg/liter

Het CO2 gehalte is dus vrij laag voor plantengroei en ook de pH waarde vind ik aan de hoge kant. Ik zou dit liever maximaal rond de 7.5 zien.

Valt in deze situatie een automatisch (pH gestuurd) CO2 bemestingssysteem, zoals bijvoorbeeld Sera Seramic, aan te bevelen?

Zijn dit soort systemen in te stellen dat ze 's nachts niet aan staan?

Hoe is jullie ervaring met dit soort apparatuur? En hoe duur is dit spul ongeveer? En wat raden jullie aan?

Groeten,
Corné

?
Guest

Kostprijs Sera CO2 bemestingssysteem 500 gr
195€
Gevonden op internet http://www.hippocampus-online.be
Sera is een hoogwaardig en zeer precies CO2 bemestingssyteem ter bevordering van de plantengroei. Geleverd met 500 gr navulbaar gasfles;reductieventiel, blaasjesteller,CO2 reactor en CO2 continu-test.

Kan evenvoudig uitgebreid worden met de Seramic CO2 regelsysteem.
Uitbreidingsset voor de Sera CO2 bemestingssysteem, om een controleerbare CO2 te bekomen door de Ph in te stellen. Het digitale ph toestel regelt de CO2 toevoer tot de ingestelde waarde
Dit is dan 275€ nog eens erbij.
s'nachts uitschakelen doormiddel van een klok? Ik heb er geen ondervinding mee.

Suc6,
Valentyn

?
Guest

Hoeveel beweging zit er aan het oppervlakte water? Heb je een luchtpompje ? Daarmee drijf je de CO2 af. Als je alleen die 2 buizen er boven hebt hoef je je geen zorgen te maken over een CO2 tekort; daar groeien de planten nu te langzaam voor.

?
Guest

Beste Valentijn en FHP,

Bedankt voor jullie info.

Er komt in ieder geval licht bij en een CO2 bemesting via dat Sera systeem... Ik zal jullie het resultaat laten weten!

Groeten,
Corné

?
Guest

het simpelste vind ik nog altijd is CO² aan je water toevoegen, door middel van een toestel, zelf heb ik een carbo plus toestel dat echt perfect werkt, en id ezit gewoon mee op de timer van het licht, als mij licht aangaat gaat dit toestel mee aan en als het uitgaat gaat dit toestel mee uit, héél simpel en niks moeilijk mee, om uw ph te bufferen zou ik uwe kh lichtjes verhogen (valt te zien welke vissen je hebt).
met welkste vissen hebben we hier te maken, dan kan ik uw vraag over ph miss beter beantwoorden :?:

?
Guest

Beste Robke,

Het is een 230 liter zoetwater aquarium met de volgende visjes:

http://www.aquariumgids.be/artikels/aquarium/DSCI0535.jpg

Er zitten tetra visjes in (stuk of 10), 5 hoogvinkarpers (Poecilia soort), 4 pantsermeervallen, 2 Siamese algeneters en 2 mooie blauwe Gourami's (soort longvissen uit Indonesie).

Groeten,
Corné

?
Guest

dan zou ik mijn PH verlagen naar max 7PH geleidelijk aan wel te verstaan, liefst naar de 6,5PH maar daar zal miss niet iedereen met tevreden zijn :)
ik heb sinds een aantal jaar geen tetra's en karpers meer gehad (sinds 4 jaar chicliden en nu zeewater) de KH zou ik zo laten, die staat hoog genoeg voor die visjes.
Het is altijd een kwestie van goed meten hé

en voor je CO² zou ik een apparaat aanschaffen waarmee je je CO² gehalte in je water kan regelen, zelf heb ik een carbo plus toestel en daar ben ik zeer tevreden van de rpijs valt goed mee en als je het element moet vervangen valt de prijs ook goed mee.

ik hoop je toch een beetje geholpen te hebben.

en je aqua ziet er mooi uit en je planten zien het er toch goed uit te doen!

?
Guest

Beste Robke,

Bedankt voor je advies. Ik had ook al het vermoeden dat een pH van 7.8 aan de hoge kant was voor deze visjes...

De plantjes staan er inderdaad op die foto mooi bij. Is echter enkele weken geleden genomen. Enkele planten beginnen nu bruin te worden of te verschrompelen. Niet allemaal hoor. Ik wijt het aan te weinig licht en een te laag CO2 gehalte... vandaar dat ik daar dus mee bezig ben.

Kan je me iets meer vertellen over dat Carbo plus toestel? Welk merk is dat en hoe duur ongeveer?

Groeten,
Corné

?
Guest

voor je planten is een hogere PH waarde wel goed, maar je visjes zijn daar niet zo tevreden mee.

dat van uw planten kan ook een andere oorzaak zijn hoor, te weinig bemmesting bv, zou het om zeker te zijn moeten opzoeken, maar ik ben er bijna zeker van en te weinig CO² kan ook. Hoeveel uren branden je lampen per dag? en ga eens opzoeken hoeveel uren licht je planten moeten hebben, ik hoop dat je de naam nog weet van de planten of ergens hebt genoteerd, want 'elke plant verlangt ook een andere lichtsterkte en stroming.

dat carbo plus toestel heb ik momenteel te koop omdat ik het niet meer nodig heb en ook niet meer kan gebruiken in mijn zeewaterbak. als je je e-mail geeft kan ik een foto doorsturen met wat meer uitleg anders kan je al eens gaan kijekn op de site http://www.belowwater.com/products/carbo-plus/

daar geven ze wat meer uitleg erover, het is wel in het engels, maar het heeft in 1999 de prijs van beste inovatie in de techniek gewonnen in duitsland (daar word het ok gemaakt) het is een heel handig toestel met een draaiknop op waar je je CO² uitstoot met kan verhogen of verlagen, in je bak komt een patroon te hangen die CO² afgeeft in het water, het toestel geeft ook aan wanneer het patroon moet worden vervangen en een nieuw patroon kost rond de 30 euro, je doet er wel een poosje met hoor, het is niet dat het op een maand op is, ik geloof dat ik er gemakkelijk 4 maand mee deed, het hangt natuurlijk af hoeveel planten er in je aqua zitten. nieuw kost het toestel rond de 150 euro en ik verkoop het voor 50 euro, het is 2 jaar oud en het heeft wel een nieuw patroon nodig, want die is op.

?
Guest

Wat heeft een plant nodig ?

Fotosynthese;
De mate waarin fotosynthese plaats heeft, wordt beperkt door de factor die het minst aanwezig is.Met andere woorden, alles moet optimaal zijn voor een goeie groei van de planten. Daarbij is licht de belangrijkste factor maar ook de temp.,CO² en het beschikbare voedsel. Daarom is het zeker noodzakelijk om zeker genoeg licht te geven, 12 tot 14 uur per dag, de lichtsterkte hangt af van de diepte van het aquarium. En dan is er nog een verschil van lichtbehoefte die elke plant nodig heeft.
Ademhaling ondersteunt de afbraak van voedselbronnen en de levering van energie aan de plantencellen. Zuurstof wordt verbruikt en CO² wordt uitgestoten als bijproduct. Ademhaling gaat gans de dag door ook s'nachts. Zodus alles moet goed afgesteld zijn op elkaar. Hier bedoel ik de vissen en de planten.
vb. te veel planten en te weinig vis :arrow: te veel zuurstof :arrow: goed voor de vis maar niet voor de planten. Vergeet ook niet dat s'nachts de planten geen zuurstof meer produceren en als je dan teveel vissen hebt gaan deze in zuurstofgebrek komen en dit zullen ze zeker niet waarderen. Met andere woorden, je moet een goed balans hebben :!:
Wanneer moet je nu eigenlijk ingrijpen ?
In een nieuw aquarium moet je goed oppassen wanneer je gaat ingrijpen :!: Daarom is testen van het water geen overbodige luxe. Ook s'nachts voor de CO² normen.
Eigenlijk is het simpel om de gepaste maatregels te treffen; te weinig CO² :arrow: meer vissen plaatsen of minder planten. Te veel CO² :arrow: minder vissen of meer planten. Hiermee bespaar je veel geld mee, geen aankoop van al dat duur materiaal zoals een CO² toevoeger.