Opstarten "Hollandse" bak - 750 ltr

Guest , February 02 2007
?
Guest

Beste allemaal,

Voor de eerste keer op een forum.
Misschien kom ik langs deze weg ook nog interessante dingen te weten.
Ben lid van de Willrijkse club 'Rosaceus' (ook BBAT-aangesloten) en de Deurnse club "De siervisvriend" waar ik mijn meeste materiaal ga halen wegens deskundege uitleg en goede kwaliteit/prijs verhouding.

'k Heb ongeveer 2,5 jaar een klein aquarium (60x35x35 cm - 54 ltr effectieve waterinhoud)

Begonnen met 7 guppy's, 20 kardinaaltetra's en 3 clown-botia's.
In 't begin zijn er redelijk snel 5 guppy's en 3 kardinaaltetra's gestorven.
Oorzaak onbekend.
Waarschijnlijk te weinig water ververst.

Sinds ik 2-wekelijks ongeveer 10 tot 12 liter water ververs (geprepareerd met AquaSafe van Tetra) is alles in orde.
In de loop van het laatste jaar zijn nog 1 guppy en 2 kardinaaltjes overleden, maar de rest schijnt nu toch redelijk gezond te zijn.

Redelijk veel planten in dat bakje die goed groeien.
Geen noemenswaardige algen en slakken.

Tot zover mijn klein bakske.

Ondertussen heb ik mij een groot aquarium aangeschaft (200x70x70 cm - 750 ltr nuttige waterinhoud).
Deze is nog volledig in te richten.
Ik wil er een "Hollandse" bak oftewel een "Plantenbak" van maken.
De bodemverwarming ligt klaar.
Voorlopig (om financiële redenen) ga ik de ingebouwde binnenfilter gebruiken met veel "pijpjes" en/of kunsstof balletjes voor een goede bacteriekolonie te verkrijgen.

Het licht moet nog uitgebreidt worden. Waarschijnlijk worden dat 6 TL's van 58 Watt en 3 van 18 Watt, maar dat moet nog bekeken worden.

Als bodemsubstraat gebruik ik donkere grind van 1-2 mm kiezeltjes (8 tot 12 cm dik).

Ik houd jullie verder op de hoogte van de ontwikkelingen van deze bak die voor mij in de eerste plaats een gezellige sfeer moet helpen creëren.

Tips en kritische opmerkingen zijn altijd welkom, zolang het maar onze hobby ten goede komt.

Verder zien we wel hoe het loopt.

Groetjes
Mil.

?
Guest

Welkom op het forum !

Vergeet niet dat een goed functionerende, welbeplante bak meestal geen bestand heeft van nitrificerende bacterien. Je hebt in principe geen groot of ingewikkeld filter nodig.
70 hoog is lastig te belichten. Met tl buizen kom je eigenlijk nooit boven matige belichting uit. Wil je planten houden die veel licht nodig hebben, overweeg dan metal halides..

Weet je ook al wat voor vissen en planten je wilt gaan houden?

?
Guest

Bedankt voor de reactie.

De filter is ingebouwd dus aan de afmetingen kan ik niet veel doen. (20 cm breed over de ganse diepte, dus 70 cm)
De pijpjes en de balletjes heb ik mee overgenomen van de vorige eigenaar.
Vraag is of het schadelijk is en wat voor filtermateriaal dan wel geschikt is.
Door verder lezen en informeren ben ik inderdaad te weten gekomen dat een goed functionerende "planten"bak weinig of zelfs geen filter nodig heeft omdat de ganse bodem als natuurlijke filter werkt.
Ik ben van plan er een circulatiepomp op te zetten die regelbaar is zodat het debiet kan aangepast worden aan de behoefte.

Met een bodem van gemiddeld 8-10 cm en de ruimte die nodig is voor de belichting kom ik aan een waterkolom van iets minder dan 60 cm. Dit zou zowat de maximum zijn voor TL's.
Halogeenlampen geven nogal een hoge temperatuur af en daar heb ik een beetje schrik van. De bak is volledig gesloten, zelfs met dekruiten.

Voor de vissen denk ik aan een grote school kardinaaltetra's, enkele clown botia's, enkele vuurstaartlabeo's, een paar algeneters zoals Ottocynclus affinis en graag had ik er enkele scalare's in gezet, maar kwa watersamenstelling zouden die niet zo goed samengaan met de kardinaaltjes én zouden de grote exemplaren van de scalare's wel eens een kardinaaltje lusten. Dus hier ben ik nog niet uit.
De bedoeling is zeker niet een biotoopaquarium te maken, maar het is wel belangrijk dat de vissen vreedzaam kunnen samenleven.
Eventueel een Beta splendens omdat die zo mooi zijn.

Voor de planten is mij aangeraden om in 't begin veel snelgroeiende zuurstofplanten te nemen.
Later zouden dan pas de moeilijkere soorten (dikwijls rode) erbij gezet kunnen worden, maar hierover graag advies.

Goetjes
Mil

?
Guest

Het belangrijkste is dat je geen adsorberende filtermaterialen zoals zeoliet gebruikt. Je hebt eigenlijk heel simpele dingen nodig, wat keramische pijpjes in het begin om het grove vuil op te vangen en af te breken en daarna gewoon filter watten.

Bij een gesloten bak zijn tl buizen beter, 60 cm is wel te doen je moet je plantenbestand er op afstemmen, dus geen planten nemen die veel licht nodig hebben, en ja, dat zijn gewoonlijk de planten met rode bladeren.

Maanvissen kunnen wel samen met kardinalen qua watersamenstelling. Je moet dan alleen x /xl kardinalen nemen en jonge maanvissen. Clown botia's zijn eigenlijk scholenvissen die je met minimaal 6 stuks moet houden, maar ze worden wel erg groot, 30cm.

Vergeet ook niet dat je CO2 injectie nodig zult hebben en een goede bodemgrond. In een goed beplant aquarium zoals het je voor ogen staat is het niet van belang met welke planten je begint. Zorg wel dat je goede bodemvoeding hebt voor crypto's en echinodorussen...

?
Guest

Bedankt voor het advies.

De filter zal dus waarschijnlijk geen probleem vormen.
Waar ik nu aan denk is de verlichting.
Ik speel al een tijdje met de idee om er 2 x 6 TL-8 buizen voor te gebruiken (90cm). Op deze manier bereik ik de ganse lengte van de bak
(200cm - 20cm van het filtergedeeldte) en heb ik in totaal 360W aan verlichting.
Als ik deze echter wil kunnen dimmen (liefst), dan zou ik 2x een aquacontroller kunnen inzetten (telkens voor 3x 2TL's) maar dan wordt het nogal duur.
1 x 6 TL's van 58 W (150cm) is goedkoper, maar dan bereik ik niet de ganse lengte én ben ik verplicht om een lichtbak uit één stuk te maken (in de lengterichting althans).
in ieder geval wordt dat weer sparen voor ik verder kan werken.
Geduld is dus een schone deugd.

Als ik hier éénmaal uit ben, kan ik eindelijk beginnen denken aan welke planten en vissen, maar dat is dus voor later.

Mil

?
Guest

12 30 watt buizen is beter inderdaad. Dimmen is niet echt noodzakelijk, wat je kunt doen is bij de bouwmarkt wat digitale schakelklokken halen (5 Euro per stuk) en ze in etappes laten aan en uitgaan.

t
tovenaar

ik heb altijd gehoord dat tl's maximaal tot 50cm diep kunnen belichten (ik zou personlijnk 2 150 of 250watt hqi lampen gebruiken) ,60 cm is te doen maar dan kan je de meeste speciaale planten wel vergeten ,hoge rode planten,(die dus dichter bij de lichtbronkomen),gaan wel al zullen deze onderaan groene bladeren hebben ipv rode.zorg dat je een plantentang hebt,een aquarium met veel goedgroeiende planten moet regelmatig geknipt worden.en bij een diepte van 70cm is dit met de arm en schaar erg moeilijk.een goede co2 bemesting is noodzakelijk voor een goede groei.regelmatig plantenvoeding toevoegen is zeker aan te raden.aangezien je een brede bak hebt zou het zonde zijnvan de bodem helemaal vlak te maken werk met terassjes dit geeft een erg mooi dieptezicht.probeer van je wateroptevlak niet te veel te laten bebewegen hierdoor ontsnapt er co2 uit het water.tot slot wil ik je deze link nog geven. http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/index.html
je zal er vast veel aan hebben ,
veel succes met je bak.

?
Guest

In extremis kan ik 7 TL's achter elkaar plaatsen wat mij 14 x 30W=420W zou opleveren (of 7 x 58W = 406W).

Volgens de belichtingscalculator van "Aquarius Tubanti" (Waarvoor dank voor deze link) zou dat voor mijn bak met een 'zware' beplanting net voldoende kunnen zijn.

Qua spreiding en keuze van lichtkleur zijn TL's dus wel aangewezen.

Ik veronderstel dat HQI-lampen halogeenlampen zijn?
Die geven nogal veel warmte en zouden dus boven een open aquarium moeten geplaatst worden? (Of ben ik hierin verkeerd?)
En hoe zit dat daarbij met de spreiding van het licht over de bak?
Hierin ben ik volkomen leek.

Een echt open aquarium is voor mij op dit moment niet haalbaar.
dus wil ik het liefst met die TL's verder.

Als ik goede reflectoren gebruik kom ik toch ook al een stuk verder, niet?

Het dimmen zou enkel voor de sfeer 's avonds zijn en om het eventuele 'shock'effect voor de vissen te beperken en zou kunnen vervangen worden door timer's die met tussenpozen aanspringen en 's avonds uitgaan. (En zijn uiteraard goedkoper).

Hiermee kan ik dus weeral eventjes voort met denken, waarvoor hartelijk dank.

Mil

t
tovenaar

hqi lampen zijn hoge druk kwik lampen,ze geven vrij veel warmte af,maar met een pc ventilatotje is dit al snel opgelost,de belichting is minder geluk versprijd,op die manier kan je net als in de tuin met schaduw en halfschaduwplanten werken .
ze worden vaak gebruik bij zeewater aquaria,omdat ze zo diep kunnen belichten en een golfefext weergeven in de spiegeling.
met tl's zal het ook wel lukken denk ik,het dimmen is inderdaad leuk om zien maar maakt voor de vissen weinig uit

?
Guest

Eindelijk terug van lang weggeweest. (Op het forum wel te verstaan.)

Wat mijn grote bak betreft: Die is ondertussen in gebruik.

Het moelijkste was de lichtkap maken.
Ik heb 7 (zeven) TL-58w + 2x 18w (dwars geplaatst) mét reflectoren.
Eén en ander is duurder uitgevallen dan verhoopt en daarom heeft het o.a. zolang geduurd vooraleer alles klaar was.
Voorlopig staan er 4x 58w 'Aquarelle'-lampen van Philips + 1x18w Aquarelle. (Deze zijn mij aangeraden voor de planten.) en 2x58w +1x18w 'Sylvania-840' en 1x58w 'Sylvania-830'. Deze laatste vind ik persoonlijk wat te geelachtig en zal mettertijd vervangen worden door een '840'-TL.

5 electronische balasten (dimbaar) per 2 lampen. (Totaal 280 €)
Met de bedoeling er op termijn een computergestuurde verlichting van te maken. (Voorlopig met de goedkoopste tijdschakelklokjes gaan ze per twee (of één) met tussenpozen van een half uur aan en uit. Werkt eigenlijk redelijk goed.)

Als ik teweten kan komen hoe ik foto's op dit forum kan plaatsen, dan kan ik de constructie laten zien.

Een bodem-verwarming van Dupla (Therm Set 500 - 150w).
Voorlopig uitgeschakeld omdat de lampen reeds voor teveel verwarming zorgen.
Als de lichtkap toeblijft loopt de temperatuur op tot over de 29°C.
Dus adviezen voor koeling zijn altijd welkom.

Aan en afvoer water tot aan het aquarium gelegd. (Mét toelating van moeder de vrouw.) Dan moet ik niet met emmers liggen over en weer lopen. (75 liter per week verversen wordt anders een tijdrovende én natte bedoening.)

Reeds goed beplant met o.a. Waterpest, Lymnophila, Belgisch groen, Vallisneria, Eikenbladvaren (de zuurstofplanten) Twee Echinodorussen (moet nog opzoeken welke) en twee soorten Cryptocorine's.
2 grote stukken kienhout en een paar stukken leisteen delen de bak in verschillende niveau's. (Eigenlijk niet zo goed te zien.)

De bedoeling is om dit in een beginstadium zo te houden, maar mettertijd zou vooral het uitzicht moeten benadrukt worden door er enkele andere planten-kleuren aan toe te voegen.

Bevolkt met 6 Corydoras paleatus, 10 Zebrabarbeeltjes en 10 Chinese danio's (Tanichthys albonubes).
Allen nogal sterke vissen die tegen wat waterkwaliteits-schommelingen kunnen.
Later zouden er een grote school kardinaal-Tetra's in komen en eventueel enkele Scallare's en nog wat anders.

Voorlopig een hoge pH (tussen 7.4 en 8.0)
KH: 5
GH: 9
NO2: <0.3
NO3: 15-25
CO2: 4-6
O2: 5-8
Po: <5

Ben nu bezig met Bio-CO2 (Fles met suiker en gist) maar dit wil voorlopig (na 4 dagen) nog niet zo goed lukken.

Zo, ik hou jullie wel verder op de hoogte.

t
tovenaar

plaats wat foto's van je reuze aquarium aub.

?
Guest

http://us10.pixagogo.com/S5!pg7swZZxdEgkCLsc0PYYaBNUN8tYLcSjyUIb7qEfc6nmya4tTeFZKK2m69FW8HD5lwlPhq9RZ!0YaIFIbsWsRYU01kid15cL6N-IEZ49-g_/Bak-Geheel-2.jpg
http://us4.pixagogo.com/S5LaMqXOKRm-3dBWAooJhLD8s4mJ-YUL5V3VQMvFc!xTL4BHYRXpGC9EtMoVZILRDBLJQJ3cSrWTFn8eXGuNCQzHJ!S7LdjUypluCVM0SzoVU_/Bak-Leeg.jpg
http://us10.pixagogo.com/S5D5nbjPgLxIamQsW!ITwCqiTIKBlP97AteDvougR5!UCtuh-Z5XloG6uPNv6Nb4gdTjfluiNM!73NiGo9a7-CkF5zRU0Je6mHY!9U7FT5Dsc_/Lampen-7x150-1.jpg

?
Guest

Ze zijn wat klein uitgevallen, maar dat is een zorg voor later.
Nu ga ik slapen.

?
Guest

Weet iemand hoe ik deze foto's groter kan plaatsen?
De kwaliteit is in ieder geval goed genoeg (3000x2300 pixels), mischien zelfs te veel om op deze manier te publiceren.

Ik wilde dit bericht verwijderen wegens achterhaald, maar ik kan enkel wijzigen???

?
Guest

http://us3.pixagogo.com/S5ZftdXr3W74fbYyThzMzGZKSscphKhKwhwaEcy79S9wrzkkYiSoyeG9dDVR7g14hIQZ5uO52TObMUtt3nVYwpCrTYBVbhz9xv/Bak-Geheel-2.jpg Deze foto is de definitieve standplaats. Enkel de kiezel ligt erin.

http://us3.pixagogo.com/S58UTKI1w3i7PYuM4uFSBfIl!oDs0IZICOtUv5QoV8uMpaaVmJMM8jZMCqEt4RkeWu3OIm4mnxxZPr7p3vglkJK3ErxPvI8Tz7/Bak-Leeg.jpg Hierop is duidelijk de bodemverwarming te zien. Momenteel is die uitgeschakeld, omdat de temp. oploopt tot 29°C als ik 's nachts mijn lichtkap niet openzet en er een ventilator laat over 'blazen'.

http://us4.pixagogo.com/S5tfMezk5R8xPw1AKI0gJQxFSyRQFq-9WH10VchLAEQ7WK3LNFDhOm0SvqFWexYQdbYtmH9aEcPMH9527YrrpSGQC-A0VSt!1kRRKsB1!jofA_/Lampen-7x150-1.jpg Dit is dus die fameuze lichtkap. 7x58W T8. In twee delen (3 en 4 lampen). 2x18W lichtkap staat daarnaast dwars geplaatst.

Foto's van de verdere opbouw kan ik misschien beter in de rubriek 'Techniek' plaatsen, met de nodige uitleg erbij?

Als ik zelf een digitaal fototoestel heb, kan ik foto's van de evolutie van mijn aquarium plaatsen, maar dan in een nieuw 'topic'.

Groetjes,
Mil

t
tovenaar

wat een enorme bak.ben benieuwd hoe ie eruit gaat zien als hij vol is.het efekt van je lichtkap moet ook niet niks zijn.ben gewoon jaloers op je bak.

?
Guest

Er staat een nieuw item bij "Techniek" (Toevoer en afvoer) van mijn aquarium.
De bespreking van de lichtkap volgt later.

De foto's van de volledig ingerichte bak moeten nog genomen worden, maar ikzelf heb nog geen digitaal fototoestel.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

?
Guest

Sorry mensen,

het topic over toevoer en afvoer van mijn aquarium staat niet in 'Techniek' maar in de rubriek 'Aquarium ontwerp en -aanleg (zoetwater)'.

t
tovenaar

zal ik het voor je naar techniek verplaatsen ?

?
Guest

Volgens mij staat dit topic bij 'ontwerp en aanleg' op de juiste plaats.

Indien jullie vinden dat dit beter bij techniek staat, mag je gerust dit topic verplaatsen.
Kwestie van dit forum een beetje overzichtelijk te houden.

Groetjes,
Mil