wat moet en mag er voor de planten ?

Guest , May 26 2007
?
Guest

Beste forumlezers en leden,

zou het mogelijk zijn om via deze weg de nodige info te verkrijgen in verband met planten in het aquaruim.Ik ben vorige week overgestapt naar een aquarium met planten,heb al mijn stenen er uitgehaald bak volledig uitgekuist nieuwe voedingsbodem erin gedaan verse steentjes(3mm zwart) en plantjes ingezet(15-tal)volgens de handel gemakkelijk te houden planten,mijn water er terug ingedaan met 20%vers water.Ik filter met een eheim buitenfilter en een binnenfilter met 3-kamersysteem(spons,watten,pijpjes,aktieve kool en turf)Deze morgen de waterwaarden gecontroleerd en deze zijn volledig in orde en terug 10% ververst zoals elke week.Alles lijkt goed te gaan maar toch zit ik met enkele vragen i.v.b.met de planten.

1.Is het nodig om een luchtsteenje te laten werken in een plantenbak
zoja hoelang dan,indien niet waarom.

2.Moeten planten bijgemest worden indien ja,hoe en met wat is het best

3.de dag na het planten waren er op de planten(sommige toch) zuurstofbelletjes te zien en nu niet meer is dit normaal.
gisterenavond was er een stengeltje losgekomen van een plantje heb dit uitgehaald en in een glas water gezet wat zie ik deze morgen op het stengeltje,jawel terug allemaal zuurstofbelletjes hoe komt dit.

afm; 180*50*60*
Vissen:guppie's en platty's dit weekend nog enkele corridora's waarschijnlijk
Avast iedereen bedankt voor de hulp en alle info groetjes (Y)

?
Guest

hallo,

ik heb continu een luchtstten in mijn aquarium,deze staat altyd aan.
als je een goede voedingsbodem hebt,dan moet je eens kijken op de verpakking hoelang deze werkt.
nadien moet je bijvoeden met vloeibare aqquariumplantenmeststof,soms ook ijzer als je rode planten hebt.

die luchtbelletjes zijn normaal,dit heb je in het begin,dit blijft weg.
die belletjes komen door het in en uit het water halen van de plant,als je erover wrijft zijn ze weg.

plaats zeer geleidelijk aan nieuwe visjes,niet te veel per keer en met tussenpozen van een paar weken.

veel succes.

groetjes

?
Guest

bedankt shark, (Y) (Y)

voor de reactie op mijn vragen alle goede raad kan je altijd gebruiken.

groetjes :?

?
Guest

ik heb een plantenbak, gewone bodem, kiezelsteentjes, geen speciale voeding ingedaan. planten groeien goed en staan mooi
ook heb ik een zuurstofsteentje voor mn visjes, dit is geen enkel probleem voor de planten.
WEL gaan je planten er nog beter uitzien (minder fel groen en misschien wat geel aan de rand) en rapper groeien zonder dit steentje. Omdat met de belletjes die omhooggaan vanuit je steentje een aantal stoffen die in het water zitten (vraag me niet juist welke) mee uit het water verwijdert worden. bij die stoffen zitten stoffen die je planten nodig hebben (en ook stoffen die je vissen niet graag hebben). daarom doe ik er af en toe wat messtoffen bij, dit in de vloeibare vorm, deze worden opgenomen door de bladen van de plant. andere via tablet vorm, die verkorrelen dan op je bodem, kruipt in je bodem en de plant neemt ze dan op via zn wortels.
als je genoeg plantjes hebt, hebben je vissen genoeg zuurstof van de planten alleen, doch zij zullen het ten zeerste apprecieren als er een zuurstofsteentje in je bak zit, en dit omdat er dan meer stroming in je bak is en veel soorten vissen graag veel beweging in het water hebben (+een aantal stoffen die verwijderd worden, zoals boven vermeld)

?
Guest

Hallo,

ik heb ook 2 plantenbakken.
Een kleine (55 liter) met 4 soorten planten erin.
Lymnophila en Eikenbladvaren (Deze zijn echte waterplanten en produceren veel zuurstof).
2 soorten Cryptocorine. (1x C. wendtii, de andere voor mij nog onbekend).
Deze zijn eigenlijk meer moerasplanten maar kunnen perfect onder water groeien.
Door de hoeveelheid van planten hoef ik geen zuurstof meer toe te voegen en heb daarom (reeds meer dan 2 jaar) mijn bruissteentje eruit gedaan.
Wel voeg ik sinds ongeveer een jaar 'Easycarbo' toe aan mijn water. (elke dag 1,5 cc) en reeds na drie weken zag ik een opmerkelijke verbetering in de groei van mijn planten. (Vooral de Lymnophila moet ik bijna wekelijks bijsnoeien. Deze zet ik dan in mijn groot aquarium van 750 liter.)
Hierdoor zakte mijn pH ook van ongeveer 7.8 naar gemiddeld 7.3, wat dan weer beter is voor mijn vissen. (een schooltje van ongeveer 15 kardinaaltetra's, drie clownbotia's en 2 Ottocinclus affinis (Algeneters). Sind kort heb ik er nu wel een Betta splendens bijgezet.)
Voor mijn grote bak ben ik momenteel aan 't experimenteren met Bio-CO2. (Suiker en gist in een fles en met een darmpje naar mijn aquarium.)
De bedoeling is om door toevoeging van CO2 mijn planten beter te laten groeien en mijn pH, die nu ongeveer 8.0 bedraagt, te laten zakken. Als ikierbij een luchtsteentje in de bak zou plaatsen, dan zou ik door de waterbeweging de CO2 er zo weer uithalen. (Het is daarom ook beter voor de planten om niet te veel stroming te maken, maar dit hangt natuurlijk af van welke soorten vissen die je wil houden.
Dus voor mij geen luchtsteentjes meer als er voldoende planten instaan.

Wil je meer weten van mijn groot aquarium, dan kan je op dit forum eens gaan kijkjen bij "Dagboek" bij -Opstarten "Hollandse" bak - 750 ltr-.

Groetjes,
Mil