Bodem stinkt

Guest , June 27 2007
?
Guest

Hallo allemaal,

Ik heb sinds anderhalf jaar een klein, redelijk dicht beplant aquarium.
Er zit een voedingsbodem in, met daar bovenop grind.

Onlangs heb ik mijn bak heringericht, planten verhuisd e.d. Toen ik de planten uit de bodem trok, kwam er een enorme stank vrij. Toch waren de planten niet rot, en groeiden ze allemaal heel goed.

Ik onderhoud mijn bak heel goed, ververs foutloos om de 14 dagen 1/3 van het water, en "stofzuig" de bodem geregeld. Rottende plantendelen en voedselresten, daar ligt het probleem volgens mij niet. Ik had de indruk dat de stank van onder het grind kwam.

Meteen checkte ik de waterwaarden. Die waren allemaal in orde. En ondertussen blijven mijn vissen en planten het goed doen. De stank is niet merkbaar zolang er niet diep in de bodem gewoeld wordt.

Iemand enig idee waar die stank vandaan komt? Zou ik mijn volledige bodem nu moeten vervangen?
Ik vroeg al raad in de aquariumwinkel. Volgens de verkoper was het een soort rottingsproces dat geen kwaad kon, en moest ik de bodem niet vervangen. Toch ben ik er niet gerust in. Weet iemand raad?

Alvast bedankt voor de reacties!

Libelle.

?
Guest

hallo,

dit is een normaal verschijnsel, om de drie a vier jaar vervang ik alles in het aquarium.
het is een soort slib van de bacterieen dat zich ophoopt in de bodem,dit heeft ook een filterende werking, kijk maar eens in een waterzuiveringsstation,daar werken ze met dit slib om het water te zuiveren.

groetjes

?
Guest

Ha ok, oef, dan ben ik gerustgesteld. Ik dacht al dat mijn vissen een ontsnappingspoging wilden wagen door de bak zo fel mogelijk te laten stinken, zoals in Finding Nemo. ;-)

Merci voor de reactie!

t
tovenaar

de geur die erbij vrijkomt is een tipische nitrificatiegeur,als alles goed groeid en de visjes gezond zijn zou ik het zo laten

?
Guest

Is me dat een geruststelling zeg. 'k Was even in paniek... :-)