Plantjes worden bruin

Guest , August 16 2007
?
Guest

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over plantjes in een zoetwater warmwater aquarium. Ik heb er verschillende plantjes in staan. Vraag me niet wat, want ik weet 't echt niet. oops Maar ze worden op den duur allemaal bruin, de blaadjes. :( Ze blijven wel staan, maken soms ook ineens nieuwe blaadjes aan, maar die worden dan ook weer bruin. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik eraan doen? :?:

Naar mijn weten zijn de waterwaarden behoorlijk goed (Y) .
Bij een grote schoonmaakbeurt waarbij ik water ververs (ong. 16 liter van een 60 liter bak) gebruik ik altijd Aqua Safe, dosering volgens verpakking.

?
Guest

ik doe wekelijks easy-life profito in m'n water.
het kan mss helpen.
of een ander product?

?
Guest

heb je een foto voor ons. 8)

?
Guest

Ik gebruik(te) voor mijn klein aquarium (54 liter) 'Easy-Carbo' (1.5 cc elke morgen toegevoegd) Na een drietal weken was het resultaat voor de planten verbluffend. Ze bleven maar groeien, en weinig of geen algen.
Ik heb dat bakje zo'n 2 jaar met die 'Easy-Carbo' behandeld.
Dit kwam neer op 2 busjes van 250 ml per jaar (zo'n 15 Euro per jaar).
Kan je niet voor sukkelen.
Wel had ik 2 lampen van 15 Watt (1 aquarelle en 1 'Fresh water' van Arcadia.)

Mijn klein aquarium is nu buiten gebruik wegens een (zeer) groot aquarium.
En daar werk ik met Bio-CO2 om de plantengroei te bevorderen.
Als er voldoende CO2 voorhanden is dan zullen de planten geen kans krijgen om bruin te worden.
(Als de andere waterparameters natuurlijk binnen de perken blijven.)

Groetjes
Mil

?
Guest

Dank jullie wel.
Ik zal mijn man vragen of hij me aan een foto kan helpen om te plaatsen.

t
tovenaar

dat van je plantjes is op te lossen door de zuurstofsteen eruit te halen.

neujensl

http://www.easylife.nl/nederlands/images/profito_goud.jpg
Licht , Co2 en voeding zijn de belangrijkste elementen voor een (water)plant...

1) Licht
Is er voldoende verlichting en hoe lang branden deze lampen per dag ?
Na 1 jaar gebruik wordt aangeraden neon-lampen te vervangen
omdat ze dan van hun kracht verliezen .

2) Voeding en Co2

De aangeraden producten in bovenstaande reacties zijn te combineren .
Ze zullen zorgen voor co2 en voeding wat uiteraard nodig is voor een goede groei van planten. Let echter goed op dosering ...
Wat goed doet voor je planten kan anders wel verkeerd uitdraaien voor je vissen .

Over deze producten en planten vind je meer op :

http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=40 -> voeding profito
http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=43 EasyCarbo -> zeer krachtige en efficiënte koolstofvoeding in vloeibare vorm voor aquariumplanten

Het uithalen van de zuurstofsteen heeft uiteraard ook invloed op de zuurstofhuishouding ( of te fotosynthese en dus ook c02 voor de planten).

Welke planten je in je bak hebt , is toch wel belangrijk aangezien ze allemaal een bep. plaats het liefst hebben en ook bep. hoeveelheid licht (vooraan-achteraan kan dan verschil maken)

Om af te sluiten nog een interessante link waar heel het verhaal nog dieper wordt uitgewerkt :
http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=50

succes !

t
tovenaar

neujens jij bent blijkbaar ook een tevreden klant van easylife

neujensl

nog niet tovenaar .... meestal doen m'n planten het beter dan mijn vissen !0)

Ik probeer zo weinig mogelijk producten te gebruiken, maar even opzoekwerk op internet n.a.v. vorige reacties op dit en andere forums ,geeft me toch het idee dat dit goed is en ik het ook eens ga proberen ... voeding kan zeker geen kwaad ...
En die info geeft ik liever door voor dat mensen zo maar naar de winkel stappen ( hopelijk een gedreven aqariaan en geen zoveelste verkoper die hen misschien iets anders aanpraat ) en het dan maar aankopen ...
Goed geïnformeerd, kan je altijd beter en gerichter beslissen ...
Was ik zo overtuigend :cheesy:

?
Guest

De verlichting is wel goed dacht ik. Zo'n 11 uur per dag. De lamp is nu net een jaar oud.

Maar hoe kom ik erachter wat voor plantjes ik heb?

t
tovenaar

hoeveel wat en hoeveel stuks ?

?
Guest

Eén lamp, ik weet niet hoeveel watt.

t
tovenaar

hoe lang is die ?
om goed te zijnmoet je 0.5 watt per liter hebben minimaal.