de levende gave.

tovenaar , November 06 2007
t
tovenaar

als je net begon bent met de hobby heb je nu een lege bak met overloop en sump met daarin een eiwitafschuimer .
boven je bak hangt een mooie tl verlichting .
de stromingspompen hangen op verschillende plaatsen tegen het glas.
ook ben je niet vergeten de koeler aan te sluiten.
op de bodem ligt een mengeling van fijn koraalgrit en zand.
nu kan je je bak vullen met osmosewater en hiein zout oplossen(1.017) .eens ales opgelost is kan je de stenen plaatsen wat entmatriaal zoeken en lang wachten tot de bak gerrijp is.
het kan ook anders. je verzameld elke fles jerrykan waterzak of bak die je maar hebt plaatst ze in de auto en rijdt naar een mooi plekje aan de oosterschelde ,neeltje jans of oostende .
in de oosterschelde vond ik het meeste leven (maar ieders mening verschild) neeltje jans heeft de beste waterkwalitijd.en in oostende is er een pomp die het water diep vanuit de zee oppompt en waar je gewoon kan gaan tanken.
dus je kiest wat je het best ligt.
neem wat wieren meen wat van die kleine mosseltrosjes en alles wat je maar leuk vind als entmateriaal.
visen zou ik nog niet derekt meenemen maar een krabetje en wat garnaaltjes kan geen kwaad.
thuis vul je je bak met het verse echte zeewater. je plaats stenen die je verzameld hebt levend steen of gewoon wat luchtige goed gereinigde blokken uit de tuin erin.je steekt de stekker van je techniek in.wacht enkele uurtjes tot alles stabiel is en plaatst het levens leuk dat in je koelbox zit te wachten in de bak.

nu heb je een bak met wat wieren erin een steenconstruktie en een koppel garnaaltjes en wat krabbetje.ook de mosseltjes komen stilaan tot leven.hoe kom je nu aan anemoontjes visjes koraaltjes en al dat leuks.

eens de stenen wat begroeit beginen te raken en je een waterverversing of twee gedaan hebt wordt het tijd om opnieuw op stap te gaan.
met een zelbouw sleepnetje vangnetje koelboxs en emmertjes ga je op stap langs een stuk weinigbevolkte kust en ga je opzoek.
je spreekt schippers aan vissers op de pier .en beetje per beetje raakt je bak gevuld met beestjes van eigen vangst of gulle giften.

?
Guest

leuk

ik ben garnaalvisser :D
ik vang hopen kleine platvisjes, garnalen, krabben en andere kleine beestjes :D

ben altijd al gefacineerd geweest door noordzeeaquaria maar men heeft mij dat afgeraden omdat dit ongelooflijk veel werk met zich meebrengt t.o.v. een zoetwateraquarium

wil je zeer gedetailleerd dit bijhouden dan weet ik wat ik moet doen als ik toch aan een noordzeeaquarium zou beginnen

groeten

t
tovenaar

ik snap je laatste zin niet ?
zoveel werk is het echt niet hoor.zeker voor iemand met een job aan zee is dit echt makkelijk.

betekend dit ook dat waneer ik men noordzeebakje start met jou mee op pad kan ?ik ken veel van vissen maar kenen en herkenen is nog iets anders als vangen.

?
Guest

het stormt op dit ogenblik behoorlijk dus er zal weinig te vangen zijn vrees ik
maar vanaf dat de storm gaat liggen gaan we weer garnalen vangen ja :D en moest je hier dan toevallig zijn dan kan ik je wel aan een boel beestjes helpen

maar om dat goed af te spreken moet het lange tijd mooi weer zijn
anders doe je verloren kilometers :D en dat kan niet de bedoeling zijn

veel op pad gaan is daar niet aan hoor weet niet of je weet hoe ├╣en garnaal vangt?

t
tovenaar

eigenlijk niet nee.
zodra men bakje af is laat ik je iets weten.

?
Guest

garnaal, krabben, visjes, en andere bruikbare dingen voor je bak van je met een net ik heb er eentje van 3m breed daar gaat op een goede dag behoorlijk wat in ;) het vangen op zich gaat als volgt in zn werk

ik hebt een net die ik achter me over de bodem sleep de diertjes op de bodem voelen de net komen en worden uit het zand gejaagd door de ketting die voor de net hangt eens ze uit het zand zijn zwemmen ze in de net en daar blijven ze ook :D

en dan kom ik uit het water en zitten alle beestjes achteraan in het net dan worden ze gesorteerd de visjes krabben en kleine garnaal gaan weer in zee de grote garnaal gaat mee om op te eten

?
Guest

hoe zit dat nu met dat aquarium tovenaar?

t
tovenaar

de verbouwingen zijn volop bezig.eens ik een bakje draaien heb ben je de eerste die ik contacteer.

?
Guest

ok ;)

ben namelijk heel geintresseerd in (noord)zeeaquaria maar ik kan geen plaatsen op mn studiotje
ik heb net voldoende plaats om mijn 56l bak te zetten :p en ik droom al lang van een grote (noord)zeeaquarium maar dat is iets voor binnen enkele jaren, maar wat je nu al weet is mooi meegnomen he :p

?
Guest

is er al schot in de zaak gekomen met het noordzee aquarium? :p
wat een interessante job! ik ben een garnalenfan^^