Hoe vaak wisselen van voer?

Guest , November 26 2007
?
Guest

Hoe vaak geven jullie je vissen afwisseling van voer?
Om de paar dagen, om de maand, of als je voerpotje leeg is?

?
Guest

Dag Libelle,

levend voer is meestal te verkiezen baven droogvoer, maar het is niet altijd even simpel om er aan te geraken. Je kan dat ook niet stockeren.
Daarom geef ik bijna altijd droogvoer.
Momenteel heb ik zo'n 8 potjes verschillende droogvoer.
Een 6-tal van Tetra, één van HS-products en één van Aquatic nature.
De Tetra Tabimin is vooral voor de bodembewoners. Evenals de TetraTips. Dan heb ik nog TetraWafer. Deze drie wissel ik gewoon elke keer als ik voeder. Die zakken direct naar de bodem.
TetraPro, TetraPhyl en TetraBetta zijn drie soorten vlokken die ik ook elke keer wissel. De TetraPhyl is groenvoer, de andere twee zijn een mix.
Elke week probeer ik wat levend voer (Tubifex of artemia) te geven die ik ga halen in een plaatselijke dierenspeciaalzaak en elke maand ga ik een blok diepvriesmuggelarven halen, waarvan ik één of tweemaal per week een stuk van afsnij en laat ontdooien in een beetje warm water.
HS-natural-mix is gedroogde Daphnia, Gammarus, Blood worms en Tubifex.
De Tropical-Fishfood-Basic van Aquatic Nature is vooral bedoeld voor de jonge (kleinste) visjes evanals Liquifry.

Ge ziet, afwisseling genoeg.
Ik heb dan ook redelijk wat vissen (ongeveer 90 Kardinaaltjes, 10 Zwaarddragers, 7 Scalare's, 8 Ottocynclus, 5 Corydoras, 2 Crossocheilus siamensis, nog maar 2 Botia's :( , 2 Vuurstaartlabeo's, 7 Chinese danio's en één Betta man en nog enkele garnalen, maar daar zie ik maar zéér af en toe eens 1 of 2 van.)

Om kort te zijn, je kan bvb elke week van een ander potje geven, maar langer dan één week hetzelfde voeren zou ik toch afraden.
Beter is elke keer afwisselen.
Als je niet zoveel vissen hebt kan je twee of drie potjes afwisselen tot die op zijn.
Tracht wel regelmatig levend voer te geven.

Groetjes
Mil

t
tovenaar

voederen jullie dan geen diepvries?

in de winter geef ik wel eens droogvoer maar in de zomer geef ik elke dag diepvries of leven.(diepvries is eigenlijk beter omdat dit 100%kiemvrij is)ik wissen af met artemia,rode muddelarven, zwarte muggelarven, watervlooien cyclopsen,myssis,krill,soms een mosseltje.en dan heb ik vast nog een hoop dingen overgeslaan.
en voor de groenliefhebbers geef ik af en toe komkommer opgepast dit kan de groei van de zogenaamde pleco enorm versnelen en dan gaat ie minder algen eten.

?
Guest

Misschien is dat nog zo geen slecht idee om wat meer diepvries te geven.
In m'n klein bakje heb ik dat geprobeerd, maar m'n Neonnekes aten enkel de rode muggenlarven.
Zelfs geen zwarte muggenlarven of watervlooitjes, zodat ik daarmee maar gestopt ben.

Nu heb ik wel wat verschillende soorten vissen en kan ik het diepvriesassortiment wel terug uitbreiden.
Ik ga het in ieder geval wel proberen.

Mil

t
tovenaar

mijn zeevissen hebben in de opstartfase enkel artemia gekregen zodat ze later niets anders meer wouden.
oplossing een weekje vasten,derna nemen ze alles aan,afwisselen in diepvriesvoer is nodig voor de verschilende mineralen enz... .

het resultaat van afwisselend diepvries voer geven is .vissen met mooiere en intensievere kleuren.veel actievere vissen met een hoge ziekteresistentie.veel meer eiafzetting.als je vissen goed doorvoed zijn mag je ze soms wel eens meerdere dagen laten vasten.

normaal gezien voeder ik in de zomer royaal met elke dag een ander soort diepvriesvoer.heel af en toe eens levend voer erbij. en naar de winter toe bouw ik langzaam af en geef ik zelfs enkele maanden (3) droogvoer.in de winter geef ik ook veel kleindere porties voer.dan een tijdje voor het kweeksezoen vooer ik weer meer tot de cirkel rond is.op die manier merken de vissen ook een verschil in sezoen en heb je een veel actievere kweektijd.

vroeger ging dit gepaard met een verkorting van de lichttijd in de winter maar daar ben ik van afgestapt. (de dagen zijn al zo kort)