Probleem

Guest , February 03 2008
?
Guest

Hey,

Ik heb een probleem in mijn aquarium, de meeste mensen kunnen hun planten niet in leven houden. Wel ik gedeeltelijk.

Mijn anubiassen groeien als kool, normaal zouden dat traaggroeiende planten moeten zijn, ik snij 3 maandelijks stukken weg en geef ze aan familie en vrienden. Hetzefde met mijn varensoorten.

Nu plant ik regelmatig andere planten in mijn aquarium voor wat afwisseling (heb net Belgisch groen geplant) zoals waterpest, Cabomba, Spathiffillum, ...

Deze planten houden het maximum 1-2 maand uit en zijn dan kapot. Graag zou ik deze planten ook in leven houden.

Mijn waterwaarden zijn:

PH: 7.5
Hardheid (totaal): 10 (wordt manueel aangepast)
Nitriet en nitraat: minimaal
Temp. 25-28°C

Meststof: Maandelijks 15 ml. terta plantenmeststof (zoals op de verpakking staat)
Lamp: Warmwit 45 watt

t
tovenaar

ik zou kiezen voor een plantenmestof die wekelijks moet worden toegevoegd.
je ph mag wat zakken en het zal den planten ten goede komen.wat dacht je van bio co2 of een co2 klok?

?
Guest

tovenaar":1krw6m0m:

ik zou kiezen voor een plantenmestof die wekelijks moet worden toegevoegd.
je ph mag wat zakken en het zal den planten ten goede komen.wat dacht je van bio co2 of een co2 klok?

Zal van meststof veranderen, die co2 dingen zal ik eens naar op zoek gaan.

?
Guest

Waterpest is dat normaal geen koudwater plantje??

De cabomba groeit als kool in men een aquarium, het ander heb ik nog ni echt in de mot gehad..
Alleen men valisneria zit ik momenteel beetje mee te kijken in men nieuwe bak.. het groeit maar kweeni moet nog tegoei zien peins ik :)

t
tovenaar

lees de bus nog eens goed af ik meen mij te herineren dat er een wekelijkse dosering opstaat ook(ben het niet geheel zeker).
je kan ook de dosering door 4 delen (ong 4 weken per maand) en wekelijks doseren.

?
Guest

tovenaar":2x6fkif1:

lees de bus nog eens goed af ik meen mij te herineren dat er een wekelijkse dosering opstaat ook(ben het niet geheel zeker).
je kan ook de dosering door 4 delen (ong 4 weken per maand) en wekelijks doseren.

Heb gezien, er staat bij aanleg van het aquarium 5 ml./10 L. water en vervolgens maandelijks 5 ml./20 L. water. Over wekelijks staat er niet echt iets op. Heb eergisteren 15 ml. mest toegevoegd (aquarium is 56 liter).

Als ik vanaf deze week 4 ml. Per week geef,is dat goed denk je? Zou ik al deze week starten of binnen 14 dagen, wil ze ook niet overbemesten.

t
tovenaar

aangezien je jnuist de maandelijkse dosis hebt toegevoegd zou ik een twee tal weken wachten.
hoe sterk is je verlichting eigenlijk ?

?
Guest

tovenaar":2eadzd13:

aangezien je jnuist de maandelijkse dosis hebt toegevoegd zou ik een twee tal weken wachten.
hoe sterk is je verlichting eigenlijk ?

een lamp van 45 cm. (18 watt??) Het is warm wit,vroeger had ik koud wit maar dat vond ik veel te fel. Deze lamp is gekocht in een speciaalzaak. Ze is specifiek voor planten en vis. Sinds deze lamp er in staat zijn de planten mooier van kleur,maar de zachte (bladsoorten) planten houd ik nog altijd niet in leven.

t
tovenaar

ik dacht al zoiets.mijn raad is plaats een lampje bij.
ken je iets van elektrcitijd ?
met balast lamp en starter kom je in de brico uit op ongeveer 15 euro voor een 18 watt lamp.
op de uiteinden van de lamp zet je een suikertje hierover trek je een krimpkous en de holten vul je op met silicone .
op die manier heb je een zelfbouw tl die minsten even waterdicht is als die uit de winkels.

?
Guest

tovenaar":4qtcmnrk:

ik dacht al zoiets.mijn raad is plaats een lampje bij.
ken je iets van elektrcitijd ?
met balast lamp en starter kom je in de brico uit op ongeveer 15 euro voor een 18 watt lamp.
op de uiteinden van de lamp zet je een suikertje hierover trek je een krimpkous en de holten vul je op met silicone .
op die manier heb je een zelfbouw tl die minsten even waterdicht is als die uit de winkels.

Moet ik dan 2 warm witte lampen nemen of 1 warm wit en 1 blauwe (zoutwater)?

t
tovenaar

in de brico hebben ze een lamp van 10.000°k geeft een mooi kleurtje bij gelijk welk andere lamp en bovendien niet duur.ik zal het merk even opzoeken.