betta splendens in gezelschapsaquarium??

Guest , February 07 2008
?
Guest

ik zou grag een betta in mn aquarium zetten nu mn gups er allemaal uit zijn past een betta bij chinese danio's, neon's, een kogelvisje, een ancistrus en corydoras?

?
Guest

Wij hebben Betta splendens (enkel vrouwtjes) neons, lichtoog, koraalplaty's, fantoomzalmpjes en roodoogzalmpjes (denk dat deze zo noemen).
We hebben ons mannetje van Betta splendens moeten terug brengen naar de winkel omdat hij al van dag één nesten maakte en dus alle andere vissen terroriseerde! Hij mocht terug naar de winkel omdat het blijkbaar niet veel voorkomt dat ze een nest willen maken. Wij wilden niet kweken, en dan juist hadden wij wel zo een vis!
We hebben het niet meer aangedurfd om nog eens een mannetje erbij te zetten, is niet leuk voor de andere vissen.
xxx

?
Guest

Ik dacht dat kogelvissen/visjes de neons wel eens konde opknabbelen..
Met dat kogelvissen goed voor de slakken zijn durven ze kleinere vissen ook wel eens te happen...

Voor derest ken ik de visjes niet goed...

Zo een kogelvis vonnek keiknap maar bij nader onderzoek kan ik het beter ooit eens voor de toekomst houden :)

?
Guest

ik was vergeten vermelden dat mn dwerggoerami heel bazig is in mn bakje

heb nu 3 betta's 1m 2v en nu zit de goerami steeds achter de betta man hopelijk word dit geen slachtparty
iemand ervaring ofzo???

?
Guest

ik heb 3 dwergen gehad met 1 betta man en 2 vrouwtjes....

nooit last van gehad eigenlijk (in een bakje van 60l)

neujensl

Ik zou het je eigelijk niet aanraden ...
betta's vragen eigelijk een behoorlijk groot aquarium ...
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Betta_splendens.html
Als je wil dat de man niet continu gaat jagen achter 1 vrouwtje moeten er een aantal vrouwtjes bij ...
Een man alleen is ook maar zielig lijkt me ...

In een aquarium van jouw maat kom je al snel tot overbevolking ...
2 of 3 vissen erbij kan een heel verschil maken !

?
Guest

als je mn onderschrift bekijkt lijkt het veel maar ik vind niet dat er teveel vis inzit :) wel is hij nu mooi gevuld. mn planten groeien goed er is constante doorstroming en alle waterwaarden woren elke week gemeten en die zijn perfect in orde dus ik denk niet dat er iets gaat mislopen nu :p

allemaal bedankt voor jullie reacties als jullie nog iets toe te voegen hebben over betta's of andere van mn vissoorten dan lees ik dit graag

groeten

t
tovenaar

dat je je bakje mooi in balans weet te houden is goed maar zorg dat dit met populatie vergroting ook blijft.
tussen dwerg goerami's en betta's komt het zelden goed meestal vechten deze tot de dood.
een tweede probleem is de kogelvis,deze zal vroeg of laat beginen bijten aan de prachtige waaierstaatrt van de betta.
ik zou het dus ten zeerste afraden.
post eens een fototje.

?
Guest

ik breng de kogelvis deze middag weer naar de aquawinkel zn grootste werk is gedaan alle kleine slakjes zijn weg de grote vang ik er zo uit

ik denk dat ik de goerami ook wegdoe hij zit er nu al meer dan een half jaar in en raak een beetje op hem uitgekeken :p

?
Guest

GuppyPower":1vhh1zz2:

ik breng de kogelvis deze middag weer naar de aquawinkel zn grootste werk is gedaan alle kleine slakjes zijn weg de grote vang ik er zo uit

ik denk dat ik de goerami ook wegdoe hij zit er nu al meer dan een half jaar in en raak een beetje op hem uitgekeken :p

Dat is het grote probleem,mensen kopen vissen zonder eerst eens goed te informeren,na een half jaar zijn ze ze beu en moeten ze weg. Ik wil niet weten hoeveel vissen er in de toilet verdwijnen. Jij mag ze nog naar de winkel terug brengen. Deze praktijken keur ik echt niet goed.

Vis koop je en die horen te blijven tot ze sterven. Kun je ze niet blijven houden wil het zeggen dat je u niet goed had geïnformeerd.

neujensl

limburg vooruit":3zwz5ezr:

Dat is het grote probleem,mensen kopen vissen zonder eerst eens goed te informeren,na een half jaar zijn ze ze beu en moeten ze weg. Ik wil niet weten hoeveel vissen er in de toilet verdwijnen. Jij mag ze nog naar de winkel terug brengen. Deze praktijken keur ik echt niet goed.

Vis koop je en die horen te blijven tot ze sterven. Kun je ze niet blijven houden wil het zeggen dat je u niet goed had geïnformeerd.

Als ik het goed heb is "uitbater van aquariumwinkel" geen beschermde beroepstitel .
Ook een keurmerk ontbreekt in België.
Om alleen liefhebbers te verwijten dat ze onvoldoende zich informeren bij de aankoop lijkt me vrij kort door de bocht .
Als ik de reacties hier op het forum zie , worden ze vaak ook gewoon foutief geïnformeerd .
Hier proberen we met het forum natuurlijk iets aan te doen ...
Maar niet alle beginners kennen ons natuurlijk !

Bij het terugnemen van vissen door de winkel heb ik een beetje een dubbel gevoel.
Als deze opnieuw verkocht worden, is het maar te hopen dat ze eerst lang genoeg in quarantaine worden gezet .
Je weet immers nooit in welke omstandigheden ze hebben gezeten en wat je dan in huis krijgt.

?
Guest

Ik heb nergens gezegd dat de winkeluitbater vrijuit gaat. Ik weet dat niet iedereen de site hier kent,maar er bstaat genoeg info op internet en via boeken.

Ik heb nog nooit een vis gekocht zonder te weten wat ik in huis haalde. Wat niet wegneemt dat ik nog nooit problemen heb gehad. Zie naar mijn molly's, zo'n makellijke soort en ik kan ze niet houden.

neujensl

was geen verwijt hoor limburg vooruit ...

Ik ben het uiteraard met je eens dat mensen zich goed moeten informeren
voor ze overgaan tot een aankoop . Zeker als het gaat om levend goed .
je zou inderdaad zeggen dat er vandaag de dag genoeg info te vinden is ...
Maar een mens denk nu eenmaal niet alleen met z'n verstand maar ook met z'n gevoel ...
En als een verkoper dan overtuigend zegt dat een grote knappe vis in een klein bakje wel kan ...
dan wil je dat graag horen natuurlijk ...

Ik ben op zoek naar een goede module voor de nieuwe website waar je op aantal selecties kan kiezen
(bijv. ph , grootte , ... ) Online heb ik dit ook nog niet gevonden...

?
Guest

ik heb ook nog nooit een vis doorgespoeld in het toilet hoor
ik heb eerst gebeld naar de aquariumwinkel of ik ze mocht terugbrengen en toen die zei dat dat kon heb ik ze teruggebracht heb ze niet gedood

k
kristel

hallo iedereen,

ik heb een 60x30x30 aquarium,en vind het zielig dat betta mannetjes in kleine potjes gehouden worden.
Daarom heb ik besloten om een betta mannetje te houden.
Ik las dat de vrouwtjes na het schuimnest de dood kunnen ingejaagd worden,en je ze moet verwijderen.
Daar ik niet van plan ben om nog een aquarium te starten,zoek ik twee visjes die ik bij de betta mag zetten,zodat hij niet alleen is.
En is het goed om te filteren over actieve kool,want dat zit standaard in mijn filter.
OOk zou ik willen weten van diegene die betta's hebben,welk voedsel ze heel graag eten,en welke planten ik best in mijn aquarium zet.
Als bodem ga ik fijne kiezel gebruiken om de plantjes vast te zetten,en daarover een dikke laag wit zand.
Welk visje zet ik dus best bij de betta splendens.
Vind de betta imbellis ook heel mooi,maar die heb ik nog niet te koop gevonden.
ik zoek een visje dat geen kleur heeft en geen lange vinnen,maar geen vissen zoals corydorassen,pleco's want die woelen in het zand en dat maakt mijn waterwaardes vlugger slecht.een visje dat niet te zenuwachtig is ,dus twee visjes die heel goed bij hem passen
ik vraag veel :D ,maar ik wil dat mijn betta gelukkig wordt bij mij
graag reacties
grts
krisje

A
Aquarioot

kristel":u1gd95lu:

geen vissen zoals corydorassen,pleco's want die woelen in het zand en dat maakt mijn waterwaardes vlugger slecht.

Hallo

Eerst en vooral, pleco's of cory's zullen je waterwaarden NIET verslechteren, tenzij je gewoon te veel vis zet

Ja die kool moet je verwijderen uit het filter, deze dient enkel om medicijnen en andere chemicalien uit je water te verwijderen

2visjes om er bij te zetten zul je niet snel vinden, aangezien de meest geschikte visjes voor bij betta's schoolvisjes zijn. Dus minstens een groepje van 5 (liever 10 eigenlijk)

Een betta zal zeker en vast een paar drijfplantjes apprecieren, zoals salvina natans en limnobeum laevegatum

T
Tim_Martens

Als je geen corydoras gaat houden zou ik al zeker geen zand op de bodem leggen, die gaat zeker dichtslibben dan.

N
Nightelven

Tim_Martens":1yvke3nj:

Als je geen corydoras gaat houden zou ik al zeker geen zand op de bodem leggen, die gaat zeker dichtslibben dan.

Als je daar regelmatig in "woelt" slibt die niet dicht. Allez... bij mij toch geen problemen mee gehad.

@ Kristel: Ik had bij mij Betta man oa;
Kardinaaltjes
Corydoras
Ancistrus
Vuurgarnalen
Appelslakken