vederkruid- en waterpest-probleem

Guest , March 25 2008
?
Guest

Hallo,

Ik heb een probleem met de planten in het zoetwateraquarium dat nu 1 maand staat.
In het begin was alles in orde en groeiden de waterpest en vederkruid uitsteken, maar sinds een aantal weken rotten de planten, verdwijnen de onderste bladeren, breken de toppen af van het vederkruid...
Kortom, de planten rotten op bepaalde stukken en de bladeren verdwijnen (opgegeten, afgevallen?). Weet er iemand hier een oplossing voor?

Ik zal hier de gegevens van het aquarium neerpoten:
- temp 25°C-26°C
- vissen: guppies, platy's, ancistrus, corridoras, tetra's
- KH 3°d, GH >4°d
- pH 7.2
- NO3 < 10, NO2 0

Alvast bedankt!

?
Guest

mijn waterpest staat ook niet zo mooi ( staat er wel nog maar 5 dagen in maar hij valt wat plat) nu zie ik sinds vandaag witte wortels die 5 cm boven het grind beginnen en in het grind groeien, hopelijk gaat het nu beter
voor jouw probleem ken ik niet echt een oplossing

?
Guest

Ok mss niet juist maar had ergens gelezen dat waterpest een koud water plant is??
Bij mij deed ie het ook niet goed, verloor ook altijd de blaadjes en gewoon hij deed het niet goed.
Heb hem er ook maar uitgejoekeld ook ineens...waterpest voor iets :p

?
Guest

k heb dit opt net gevonden

Om af te sluiten: wist je trouwens dat vissen die lijden aan verstopping, speciaal van de jonge blaadjes van waterpest eten, omdat die een laxerende werking hebben?

k hoop da ge der iets mee zijt :)

t
tovenaar

vertel eens wat meer over je verlichting

p
platyke

Wat de waterpest betreft: het is normaal dat onderaan de stengels de blaadjes afvallen. De onderkant van de plant gaat kapot (indien geplant in de bodem) en de toppen groeien verder uit. Gewoon regelmatig de toppen afsnijden en opnieuw planten. De onderkant van de stengels wegwerpen. Waterpest is eigenlijk geen vaste plant. Eigenlijk moet je ze gewoon in het water laten zakken en de plant haar gang laten gaan. Waterpest is zeer lichtbehoevend en de meeste aquaria zijn gewoon te diep om ze in de zandbodem te verankeren.

?
Guest

man man man
zonder te wille slijmen en dergelijke op die week forum heb ik al massas geleerd :d

neujensl

is er in je bak een voedingsbodem en voldoende licht ?
Het feit dat ze het aanvankelijk goed deden, lijkt me nl.te wijzen op ev.te kort aan voeding of licht.
Je kan proberen plantenvoeding toe te voegen.
Deze zijn van verschillende merken te vinden .

?
Guest

Bedankt voor jullie reacties! Mijn verlichting is nieuw, nog maar zo oud als de bak (iets meer dan 1 maand) dus daar kan het niet aan liggen volgens mij. We hebben een hele goede (kwalitatief en kwantitatief) voedingsbodem genomen, dus ook daar lijkt mij geen probleem. Misschien moeten we aan plantenvoeding denken, maar is die voedingsbodem al na 1 maand uitgeput?

neujensl

Heb je de planten voldoende uit elkaar geplaatst en niet te diep in de bodem ?
Wanneer ze (te) dicht bij elkaar staan en er is er eentje aan het rotten steekt die de andere ook aan
(vergelijk met een rotte appel in een fruitmand)

Hebben deze nieuwe planten ook (nieuwe) wortels gekregen ?

Ik neem aan dat je planten van het loodje of potje hebt ontdaan bij het planten ?
Plantenvoeding kan in elk geval zeker geen kwaad ....

?
Guest

Hallo,

Ik had ook nog een vraagje i.v.m. waterpest.

Bij mij rotten de stengels ook. Wat met zich voort brengt dat de planten na een tweetal weken beginnen te drijven.
Ik heb daar nu een bundeltje van die planten gemaakt, een 10-tal stengels, en deze met een soort moes omwikkeld en verzwaard met lood. Kan dit kwaad als je dit bv een maand laat zitten zodat ze zich zelf verankeren met wortels en daarna het lood verwijderen? Of vergiftigt het lood het water op zo'n korte tijd?

groeten,

neujensl

het lood zal niet zo gauw een probleem vormen ...
Het samenbinden van verschillende planten is echter niet zo'n goed idee denk ik ....

Als er nl. eentje rot is , zullen alle planten in dat bosje ook aangetast geraken ...
Je kan beter op tijd toppen en terug zachtjes in de bodem duwen ...
als je kan zt je ze op een terras in je bak zodat ze iets hoger staan en meer licht krijgen
plantenvoeding is een goed idee ... er bestaan ook kleine pellets die je aan de wortels kan steken zodat deze planten specifiek iets meer voeding krijgen ...

?
Guest

mijn ervaaring met het wegrotten van planten heeft door de aquariumzaak houder voor mij opgelost.
het moet dan wel zo zijn als of je ziet dat de planten verslijmen in het water.
het komt door een te lagen KH gehalte, het kan door een KH van 3 komen dat je planten verslijmen in het water.
als je de KH verhoogt kan het weer goed komen, maar het duurt even voor dat de planten weer goed groeien.

Veel planten zitten met hun warde tussen de 5 en de 10 KH.

?
Guest

Bedankt voor de tips.

Ik zal deze avond de KH waarde eens checken, heb zo'n test setje...
De andere planten groeien wel goed, alleen de vallisneria blijft klein en wordt bruin (verslijmen). Ik heb daar gisteren zo'n groeibollen bij de wortels gestoken. Nu nog eventjes afwachten naar het effect ervan.

groeten

?
Guest

hallo ik lees dat jullie veel problemen hebben met waterpest
ik heb dat echt nooit moet deze niet anders doen dan snoeien
werk dan wel ook met co2 mijn gh is 13 kg 6 en ph 6.8

:lol: :lol: :lol:

L
Laura

Ik heb ook een vraag over waterpest. Ik heb sinds kort 2 sluierstaarten gekocht. Deze zitten in een bokaal met een zuurstofplantje (waterpest) in het midden. Toen ik dit plantje kocht hing er een soort van moesje rond de wortels met een ijzertje. Ik mocht dit zo in het water zetten. Ik vroeg me af of ik dit niet moest ‘planten’, maar bleek van niet? Nu vraag ik me toch af of met dit plantje niets mis is. Ik heb het nog maar een paar dagen, maar mijn vissen gaan constant naar het wateroppervlak en blijven daar om lucht te happen. Ik maak me hier zorgen over, omdat dit me niet normaal lijkt.

l
len

als je waterpest koopt, moet zowel het moesje als het "ijzertje" er af, het "ijzertje" is namelijk lood en dat is dus giftig voor vissen.
ook kan ik je nog meegeven dat sluierstaarten niet thuishoren in een bokaal, je zal verschieten als ik dit zeg, maar om sluierstaarten te houden heb je 50l per sluierstaart nodig!

E
Eska

Waterpest maakt geen wortels, kan je wel in het grind duwen...het loodje moet er idd af. Het is een zuurstofplant, want niet wil zeggen dat die zuurstof afgeeft zoals een bruissteen of ander materiaal dat doet. En twee vissen in een bokaal -> niet doen!! Kans is bijzonder groot dat er gewoon te veel ammoniak in het water zit, goudvissen zijn sowieso vervuilers en er is geen filtering neem ik aan.

Je hebt - zoals Len zegt - een aquarium van minstens 100 liter nodig om die twee sluierstaarten te huisvesten; Ik dacht dat sluierstaarten ook in warmer water moesten zitten...

A
Anneke

sluierstaart en bokaal zijn begrippen die helamaal niet samen horenoop deze beestjes een aqua van 100L of geef ze een betere thuis, maar dit kan echt niet!

Ja Eska idd, sluiers verkiezen 24°C, dan zijn ze ook actiever.