raar ziektebeeld van guppy's

Guest , December 23 2008
?
Guest

Hallo, ik ben hier nieuw op de forum :)
Ik heb thuis een gezelschapsaquarium staan van 100x30x40 met daarin guppy's, platty's (van verschillende types) en dan nog een beetje vanalles erbij.
Ik heb vandaag willen opmerken dat er verschillende van mijn guppy's raar beginnen te zwemmen en dat hun vinnen precies bij elkaar genepen zijn. Er zijn de voorbije dage 2 guppy's gestorven (zijn niet lang in de aquarium blijven zitten) dus daaraan zal het al niet liggen denk ik.
Ik ga straks mijn waterwaardes eens testen maar deze waren 2 dagen geleden nog allemaal goed. Het enigste wat ondertussen veranderd is, is het feit dat ik zo'n 50-tal nieuwe guppy's heb bijgezet... is het de stress of was er eentje ziek???? Kan het zijn omdat ik aan mijn limiet zit qua aantal vissen in mijn aquarium??? Maar als dat het geval zou zijn, dan hebben ze hopelijk nog 2 dagen geduld want ik ga mijn extra 200x40x60 speciaal opstarten. En neen geen probleem voor het water want die komen uit 2 draaiende bakken met ancistruskes in. Maar ik kan dat pas vrijdag doen.

Alle hulp hier is echt welkom want ik zou mijn nieuwe guppy's toch graag enkele jaartjes bij mij hebben in gezonde toestand.

Fiere bezitter van:
60x30x30 met daarin de kleinste... baby guppy's, platty's ancistrussen en nu sinds kort vuurgarnaaltjes
60x30x30... mijn quarantaine bak met nu 1 Malawi cichlide die volgende week naar de grote bak mag verhuizen
100x30x40 de gezelschapsaquarium
100x30x40 de kweekbak voor de ancistrussen en pleco's
200x40x60 mijn Malawi bak
200x40x60... mijn 2de gezelschapsaquarium

neujensl

als je zoveel visssen ineens bij plaatst dan veroorzaak je ongetwijfeld een boost
in het wankel biologisch evenwicht van je bak...

Wellicht heb je te veel nitrieten en nitraten nu in je bak ...
Zeker als de vissen naar adem gaan happen , vinnen samen knijpen en schommelend zwemmen is er iets mis met de waterwaardes !
Snel Water verversen ( met waterverbeteraars er in ) is dan de boodschap ...
Ik zou zeker aanraden tot 20 à 30 % te vervangen als je een piek in de waarden hebt
...met bereid water of water uit je andere bak(ken)
eventueel ook water extra beluchten . Op welke temperatuur zitten ze ?
Toevoegen van speciaal aquariumzout kan ook helpen om ziektes minder kans te geven .

50 guppen is wel redelijk veel voor een meter bak ...
zeker als je weet dat deze stevig gaan kweken !
Op voorwaarde van voldoende waterverversingen en gematigd voederen kan het wel ..
Het gevaar is dan ook dat je gaat overvoeren wat je bak ook meer belast ...

Ook als je water van een bestaande bak gebruikt
moet de filter in de nieuwe bak ook tot evenwicht komen .
Dit vraagt ook tijd , maar zal uiteraard sneller gaan dan volledig nieuw kraantjeswater.
Als je echt niet kan wachten bestaan er nog extra producten om het proces te versnellen .
Het enige wondermiddel is echter geduld bij een nieuwe bak !

Succes en welkom op het forum hè !

?
Guest

Hallo,

Ben naar de aquarium winkel gegaan omdat het water dus perfect was, maar ja die piek kan er geweest zijn en terug op zijn normale pijl staan nu. Hij kende het ziektebeeld en heeft mij een preparaat gegeven op basis van Methyleenchloride met nog 2 producten in. Daarvan 24druppels in de bak en afwachten... ondertussen zijn er nog eens 7 guppy's overleden.
Ik heb voor alle zekerheid mijn 2 reserve aquariums opgestart (kleintjes... van 60x30x30) die ik deels gevuld heb met water van andere bakken (ziekte vrij en aangelengd met kraantjes water en ik ga daar de vissen in herverdelen. Heb er mijn extra draaiende pomp van mijn grote aquarium op aangesloten en morgen ga ik ze verhuizen. Vrijdag is de winkel open en ga ik aquariumzout halen alhoewel ik vroeger gewoon zeezout uit de GB gebruikte.

Enfin wat dus vast staat is dat ik dus tussen de feesten mijn grote 2 meter aquarium wel zal vullen, maar de vissen zullen pas verhuizen als ze allemaal genezen zijn want ik wil geen enkel risico nemen om zwakke visjes weeral eens te verhuizen. Er zijn er al teveel gestorven (en ik hoor er dan al denken... zeg het zijn maar guppy's) en toch... het zijn mooie guppy's waar de vorige eigenaar jaren aan gewerkt heeft om zulke kleuren te krijgen. Het zou een zonde zijn moesten ze door een parasiet nu sterven.

Oh ja het watertemperatuur van mijn aquarium is 25° en heb het naar 23° gebracht op 2 dagen tijd. (voormiddag -0.50 avond weer eens enz...)
Nu moet ik enkel nog weten of die behandeling voor 1 dag is dus die druppels of moet ik dat dagelijks herhalen???? want dan moet ik dat vandaag zekerst nog eens doen.

neujensl

Wie heeft gezegd temperatuur te verlagen ?
Ik zou eerder denken iets verhogen ....
Behandeling staat normaal op verpakking .... Meeste preparaten hebben methyleen(blauw)
zal wellicht een breedspectrum zijn ....
veel gegeven en gebruikte medicatie is : Esha 2000 en Exit.

?
Guest

Bij een stijgende temperatuur neemt de oplosbaarheid van zuurstof af. Door de temperatuur iets te verlagen, kan er meer zuurstof in het water. Misschien is dat de reden waarom men het aanbeveelde de temperatuur te verlagen? Persoonlijk denk ik ook dat er teveel vis in de meterbak zit, net zoals neujensl schreef.
PS Zeker actieve kool uit je filter halen mocht die er nog in zitten want actieve kool verwijdert de medicijnen, maar dat wist je allicht.

?
Guest

Hallo,

Mijn andere aquarium is tegen dit weekend klaar, maar daar de guppy's belange nog niet hersteld zijn in mijn ogen ga ik dus nog eventjes wachten (kan geen kwaad dat de andere draait zonder mooie vissen in) Liever wachten en zeker zijn dat die parasiet verdwenen is dan de rest ook te gaan besmetten.

Wat de medicatie betreft...FMC op de fles met daarnaast hoeveel druppels per 100l... meer staat er niet bij. Maar is inderdaad wel voor een breed spectrum want volgens mij was die van de aquarium winkel niet echt zeker... of wilt hij dat ze eraan gaan om te kunnen verkopen. Maar dat laatste zal wel niet zo zijn.

Ik heb willlen merken dat mijn water nu al 20u troebeltjes is.Niet erg maar voldoende om het op te merken. Ondertussen blijf ik dus dagelijks zo'n 25% water verversen zoals gezegd maar er zit geen verbetering in... ook geen verslechtering (heb maar 1 dode guppy gehad op 3 dagen) maar ze blijven raar zwemmen en hun vinnen zijn nog steeds gesloten en er zit precies een waas op sommige vissen hun vinnen. EN sommige hebben een hole buik...
Het gekke is dat dus enkel de guppy's hiervan last hebben. Mijn andere vissen blijven lekker rondzwemmen zonder er last van te hebben. En ik hoop dat het ook zo zal blijven.

Wat de overbevolking betreft heb ik een deel in mijn andere aquarium ernaast gezet want die was leeg aan het draaien. Die vissen waaronder verschillende guppy's die niet ziek bleken te zijn blijven het goed doen. Dus ze zitten nu met 100 in 160x35x40 al iets leefbaarder.

En ander probleem is dat een van de baby guppy lichtingen eigenlijk uit de kweekbak zouden moeten gaan omdat ze groot aan het worden zijn, maar ik kan ze niet bij de zieke zetten en in de grote bak zitten maanvissen... daarvoor zijn ze nog te klein. Dus denk ik dat ik nog een aquarium zal mogen opstarten zodat ze tegen volgend jaar naar daar kunnen gaan.

Dacht eigenlijk met mijn eerste gezelschapsaqaurium toch wat meer geluk te hebben. Wat spijtig genoeg nog niet het geval is geweest... eerst die thaise meervallen die mijn 40 neons en alles wat klein was opaten, daarna Alexander de kleine blauwe kreeft dat geproefd had van vis en geen tabletjes meer wou en nu dit... ofwel heb ik gewoon pech ofwel rust er op deze aquarium een echte vloek.

?
Guest

We zijn nu 3 weken verder en ook al een nieuwe kuur verder... enkel mijn guppy's lijken hieronder dus te leiden. Er is al iemand komen kijken die veel van vissen afweet en hij herkende het ziektebeeld ook niet.
Ik heb ondertussen mijn vissen verdeeld in 3 verschillende aquariums en nu valt het redelijk mee (2 bakken helemaal geen sterfte meer) en in de 3de bak is eentje gestorven;... zwemblaasprobleem. Daarmee vermoeden ze in de viswinkel dat er iets met de guppy's was en dat het een interne ziekte was die ze heeft aangetast. Ik heb ondertussen weer een nieuwe bak opgestart en ga binnen 2 weken alle vissen terug mooi bijeen zetten... overbevolking zal er nu zeker niet meer zijn aangezien er bijna geen guppy's meer over zijn. Het gekke is dat in de bak waar de meeste gestorven zijn er telkens weer opnieuw kleintjes geboren worden die blijkbaar niet ziek worden.
Dus mijn grote vraag is... kan het zijn dat ik guppy's gekregen hebben die misschien overkweekt waren waardoor hun weerstand op NUL stond ??? want dit lijkt mij de enigste mogelijkheid want mijn eigen guppy's die zijn bijna allemaal nog in leven.

neujensl

Normaal zijn guppen vrij sterk ...
Maar aangezien het kweken vrij eenvoudig is ,
is je vermoeden dat het slecht uitgeselecteerde guppen betrof misschien wel gegrond ...
Niet elke kweker neemt het hier vrees ik zo nauw mee ...

Hopelijk gaat alles in de toekomst verder goed ...

?
Guest

Ik hoop dat de toekomst beter zal zijn. Ik ben er sterk over aan het nadenken om de visjes die ik heb gekregen en die niet zuiver zijn (zichtbaar wel te verstaan) om die te laten inslapen want hiermee verder kweker zou onverantwoord zijn. Of ik zet ze gewoon in een ander bakje en ik laat ze gewoon leven...
Maar dat wilt dan ook zeggen dat ik terug vanaf 0 moet beginnen in mijn grote aquaruim, maar dat heb ik er wel voor over.
Dus als er hier volk is die een paar zuivere guppy's teveel hebben... laat maar iets weten.

?
Guest

Ik zou ze apart steken en laten leven, je weet nooit of ze er nog door komen. tenzij je zegt van het voor mij beter dat ze inslapen, maar das dan je eigen keuze he.
Of dat een vloek is betwijfel ik :p gewoon wat ongeluk volgens mij... gups zijn misschien op zich wel sterke vissen, maar zijn toch gevoelig aan bepaalde ziektes. Vroeger had ik veel guppen, nu niet meer namens ze gestorven zijn (ik heb geen idee aan wat).
Dat stukje van je neons die opgegeten zijn vond ik eigenlijk ergens raar, ik heb namelijk ook een thaise meerval en ook neons wel niet zo veel want dat kan mijn aquarium niet aan volgens mij... Hadden ze dan wel genoeg schuilplaats?

hopelijk heb je meer geluk hierna :)

?
Guest

Wat de thaise meervallen betreft... ja die hadden een grote schuilplaats want ik had een deel van de bak eigenlijk een beetje onderkelderd zal ik maar zeggen. Dus ze hadden een grote grot waar ze gezellig konden zitten en ' nachts kwamen ze naar buiten om te jagen.
Daar alle graten van de vissen bij hem in hun grot zaten kon het toch niet anders zijn dan dat zij de moordenaars waren... maar nu leven ze in een andere aquarium tussen mijn Cichlide en nu heb geen enkele dode vis meer (ik kijk ook af en toe eens in hun grot voor alle zekerheid.)

Wat de guppy's betreft... het ziet er dus naar uit dat het aan de kweek ligt hoor want nu is het wel stabiel in die ene bak, maar alle kleintjes die geboren worden sterven (5-6 per dag) dus is de vraag nu... wat doe ik? Laat ik ze hun gangetje gaan in die ene bak of laat ik ze inslapen. De bak heb ik eigenlijk niet echt nodig dus is er geen echte reden om ze te lanen inslapen. Het is tenslotte hun schuld niet dat ze overkweekt zijn.

Dit weekend start ik mijn kweekstelling eindelijk op (2 stellingen van telkens 3 aquariums van 95x35x35) en ik zal 1 aquarium gebruiken om alle guppy's die ik toen gehaald heb in te zetten. Zo kan ik ook zien hoe ze evolueren.

En dan is het te hopen dat alles eindelijk stilletjes in orde komt en dat ik eindelijk met mijn Cichliden kan beginnen en mij geen zorgen hoef te maken over de guppy's.

?
Guest

dat de graten in hun grot lagen wil niet zeggen dat zij die vissen vermoord hebben, maar het kan wel kzou het niet weten...
als er bij mij vissen sterven gaan mijn slangvisjes ermee lopen, dus als ik in hun grotje kijk liggen daar ook graten maar zij doen niks aan de levende vissen dusja...
maar heel goed dat je geen dode vissen meer hebt, behalve die gups dan...

?
Guest

Heb de vissen hun 6de kuur ondertussen gegeven en zit nu nog met 14 guppy's in mijn grote bak en ofwel is het puur toeval ofwel wist die van de winkel echt niet waarover het ging want ik heb in de week gezien dat mijn haaitje en botia allebei de witte stip hadden. Ondertussen behandeld en de stippen zijn reeds aan het verdwijnen. Maar ik heb met nog enkele mensen gesproken over het probleem en 2 ervan waren heel formeel... de oorzaak ligt voor zekerst 75 aan mijn biofilter... omdat mijn pomp te laag hangt ofzo... zou er teweinig stroming zijn en kunnen slechte bacteriên en enz... zich sterker maken en dan zo in de aquarium komen. Dus filter zit nu een pak hoger en het water in de filter staat niet meer stil. Ja alles proberen hé zolang het maar helpt.