Ziek ???

Guest , January 10 2009
?
Guest

Hallo,

Zelf ben ik nog niet echt een groot licht op het vlak van aquaria. In december kocht ik een aqua 60 ( 60 * 30 * 30 cm ) met verlichting, een filter met drie delen ( verwarmingsvak, deel met blauwe spons in op een witte stok, vak voor de echte filter ).

Erin deed ik steentjes ( grove wittere tint ), verschillende plantjes ( 4 soorten ), een product ( HS aqua ) en een versierkasteel. Het geheel heeft een week gewerkt zonder vissen in.

De visjes die ik erin zette waren 11 Axelrodi's 2 visjes die lijken op een graat ( Krypto's ) en 2 slangachtige visjes ( Koeli's ).
Het inzette deed ik in stappen ( eerst zak in de bak leggen, dan wat water in de zak doen, nog wat water erbij, nog wat water erbij en dan vissen in de bak. ). Ik dacht dat mijn visjes wel goed zouden gelukkig zijn.

De volgende dag was er een visje ( Axel) dood. Daarvan dacht ik niet dat het iets ergs was aangezien de anderen heel normaal deden. Ik ging naar de winkel en kocht nog twee visjes bij. Een albino bodemkuisertje en een grijzige ruitenkuiser. ( echte namen weet ik niet ).

Die avond zag ik zo'n Axeltje raar doen. Hij ging op zijn buik zwemmen en later ging hij op de grond liggen. EIk dacht dat er iets mis was met de zwemblaas of zo. De volgende morgen was hij dood en begon een ander visje zo raar te doen. Naar de dierenwinkel en ik vertelde de man van de aquariastand wat ik voorhad. Hij teste het water en alles was in orde. Enkel mijn PH waarde mocht lichtjes omhoog, maar dat kon niet de reden zijn dat mijn vissen stierven zei de man. Wat de reden wel was kon hij me ook niet zeggen. Om mijn water toch nog beter te krijgen kocht ik PH Plus en deed dit in het water. En het kasteel haalde ik eruit. Misschien was het niet echt veilig ( verf en zo )

De sterfgevallen stopten echter niet. Het bleef maar duren. Het ene na het andere visje stierf. Op internet zocht ik naar raad. Zo vond ik informatie over een ziekte ( vinrot. ) die volgens mij wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Zeker omdat ik merkte dat soms vinnen weg waren van de dode visjes. ( al merkte ik ook dat die slangetjes als opruimers ook dode vis durfden te eten )
Ik naar een andere dierenwinkel en op zoek naar een middel om dat tegen te gaan. Zo kocht ik Colombo Cerpofor. Dit gebruikte ik de eerste dag, de tweede dag ververste ik 1/3 van het weter en voegde een halve hoeveelheid van het middel toe en de derde dag deed ik hetzelfde. Dat was op de bijsluiter zo omschreven.

In tussentijd had ik nog maar 1 Axeltje, de kuisvisjes en de slangen over. Maar er leken geen sterfgevallen meer te zijn. Ik gelukkig natuurlijk.

Nu een week later zie ik dat een van mijn slangetjes op zijn zij licht en dat hij een lichtere grijzere kleur heeft op een van zijn flanken. Gisterenavond zwon hij nog heel levendig rond. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Doe ik iets verkeerd?

Overbevolking kon het toch niet geweest zijn denk ik.
De planten komen uit een winkel.
De steentjes heb ik eerst grondig afgewassen.
De verlichting doe ik elke avond enkele uren aan.
Ik geef voer uit een potje ( volkjes ) niet erg veel. Geef ik te weinig? Kunnen die kuisvisjes wel genoeg eten want ze gaan nooit naar de volkjes toe. Daarom doe ik soms wat meer eten in het water zodat het naar de bodem kan zakken, daar eten ze wel. OF is dat dan net te veel eten?
De temperatuur van mijn bak ligt altijd tussen de 24 - 27 graden.

Moest er iemand kunnen helpen zou ik heel dankbaar zijn

?
Guest

hallo

een van de meeste oorzaaken zijn een te hoog NITRIET dat bij jou wel eens de oorzaak zal zijn, laat het water maar eens testen op NO2 nitriet.
laat even alle warde testen en laat het ons dan even weten.
PH, KH, GH, NO2, NO3.

even een vraag: * heb je iedere dag Bacterieen (sera nitrivec) aan het water toegevoegt voor dat je vissen er in hebt gezet.

je kunt het beste een aquarium min 2 weken in laten draaien, en dan pas vissen er in zetten maar niet te veel. het aantal om mee te beginnen is 5 stukts je kunt dan niet zo veel sterfgevallen hebben als er iets aan de hand is.
vinrot hoef het dus niet te zijn en als het zo zou zijn dan hebben ze je toch slechte vis verkocht, en vinrot bij een doode vis kan het zeker niet zijn omdat een doode vis toch al alles verliest.

wat het eten betreft kun je een vlokje per vis rekenen en dat 1of 2 keer per dag.

wij helpen je wel verder als je even laat testen.
doe alvast 1/3 water verversen.

succes.

?
Guest

wat brain daar zegt over het indraaien is zéér juist:)
de bak zo'n 2 a 3 weke late staan en de ww late controlere
zeer belangrijk onderdeel

neujensl

Ik hoop dat het waterverversen de vissterfte heeft gestopt ....
Uiteraard spelen stress bij het overbrengen ook misschien een rol ...

Nog beter dan de vaak voorgestelde methode van overzetten van vissen van winkel naar bak thuis is de druppelmethode ...
Met een dun luchtslangetje laat je uit je bak water "overdruppelen" ( zelfde methode van aanzuigen als bij waterversen )
in het (exclusief voor je aquarium gebruikt) emmertje waar je de zak met vissen indeed.
Zo wennen de vissen langzaam aan de nieuwe waterwaardes en kwaliteit .

Niet alleen de waterwaardes zijn belangrijk ... Die kunnen "perfect" zijn
maar toch zoveel afwijken van de waardes in de winkel dat vissen er zich flink moeten aan aanpassen ..
Zo traag mogelijk laten druppelen is dus de boodschap ...

Licht van je bak doe je uit ! en ook NIET voederen (de dag van het inzetten wordt dit vaak afgeraden ...)
De vissen vis je voorzichtig met een netje uit ... en het water gooi je weg ...
Het overgedruppelde water vul je in je bak aan met bereid water...

Ik hoop dat je eerste ervaringen je nieuwe aquariumhobby niet verziekte ...
Een vis zien sterven is nooit leuk , maar het gebeurt jammer genoeg wel ...
Iedereen heeft met vallen en opstaan geleerd ...
zeker volhouden dus en veel succes ...

BTW... 60 cm is echt de kleinste maat die je kan gebruiken voor een aquarium ...
Een bak van 120 of 150 cm raakt veel makkelijker stabiel en ... kan wel ook iets meer hebben ...
Als je toch (veel) vissen wil houden , dan is vaker water verversen zeker de boodschap...
een grotere bak is dus niet noodzakelijk ook meer werk ...
Maar je moet er natuurlijk de plaats voor hebben ... Verbruik ligt wel hoger natuurlijk ... Iets wat vaak wel vlug vergeten wordt ...

De grotere producenten hebben ook waterverbeteraars die je best bij elke waterverversing toevoegd ( in elk geval in Belgiê)

?
Guest

Hallo,

Bedankt al voor de tips en hulpvaardigheid.

Vooreerst op de vraag naar de waterwaarden.
NO3 = 0
NO2 = OK
GH = tussen 7 en 14 °
KH = 6 à 10 °
PH = 7.2
Deze waarden waren volgens de winkelbediende goed.

Over het inlopen van het aquaria.
Zoals ik omschreven heb, heb ik de bak volgedaan en dan het product HSaqua. Dit een week laten draaien. Kennelijk is twee weken dus beter, jammer dat ik dat niet eerder wist. Hopelijk is mijn hele aquarium daardoor niet 'slecht' qua kwaliteit. En de eerste dag heb ik ze ook wel eten gegeven. Kennelijk nog iets dat niet mag dus.

In tussentijd is mijn zieke visje ( dat slangetje ) ook gestorven. Hopelijk was dat nu de laatste die ik zou verliezen. De andere visjes blijven wel normaal in hun gedrag. Het ruitenkuisertje begint nu wat meer rond te zwemmen en verstopt zich niet meer de hele tijd zoals hij in het begin deed ( zal nu de omgeven kennen denk ik). De andere slang blijft doen zoals altijd ( veel slapen en enkel in de avond echt rondzwemmen en voedsel van de grond rapen ), de Axel zwemt rond en eet als hij voedsel te pakken kan krijgen en de grondkuiser zwemt rond en overzoekt de hele boden. Dat is toch allemaal normaal gedrag voor deze vissen. Dat zie ik als een goed teken. Gelukkig maar.

Misschien was een grotere bak beter dat lees je wel meer maar dat ging jammer genoeg niet. Oorspronkelijk wou ik er een van 1.60 cm op 30 op 30. maar die inhoud in kilogram was vermoedelijk te veel voor de kast waarop het aquarium moest komen. Daarom een kleinere bak.

Bedankt ook nog voor die 'druppeltip'. Dat is wel heel anders dan op het zakje van de winkel staat. Dat ga ik, als ik terug visjes durf te gaan kopen, zeker proberen.
Opgeven doe ik het dus nog niet.

?
Guest

de waarde zijn dus goed.
laat het nu maar even staan en koop pas over een tijdje een soort vis erbij als je dat wilt, zo vind iedere vis zijn rustig zijn plek en kunnen ze aan elkaar wennen.
zo hoe neujensl al zegt anders kijgen ze stress bij te veel vissen in de de aquarium zetten.
neem zustig de tijd bij het kopen van vissen je kunt dan eens goed kijken welke vissen er allemaal zijn.

als er nog iets is dan helpen we je graag.

succes.

?
Guest

Slangenvisjes zijn allesetertjes dusja, als er dode vissen zijn zullen zij er wel voor zorgen als je het niet gezien hebt. Het zijn namelijk ook schemervissen en komen dus meestal alleen maar als het donker word.
extra eten zou ik niet geven, gewoon eten geven naarmate de vissen die in je aquarium zitten. Niet denken dat ze geen eten genoeg hebben, hebben ze meestal wel. als je echt zeker wilt zijn dat je grondvissen wel genoeg eten krijgen, dan kan je in de winkel ook speciaal eten kopen dat direct naar de bodem zinkt.
Veel succes met je vissen, gewoon niet te veel vissen ineens kopen en goed zien of ze niet ziek zitten als je ze koopt,...

?
Guest

hallo nog eens,

Net maakte ik een heel ander bericht. ( was niet huis uit logeren bij vrienden ) Ik dacht dat het voorbij was nu. Ik had geen sterfgevallen meer gehad dus wou ik dat jullie laten weten.

Nu kom ik net thuis en merkt ik dat het het ruitenkuisertje gestorven is. Deze morgen lag hij dood in de bak wist mijn moeder me te vertellen maar gisteren in de namiddag dacht ik echt dat alles goed was.
Het is gewoon niet te begrijpen dat alles zo slecht gaat.

De waarden zijn goed, de temperatuur ook en alle andere rest.
Zouden de planten in het water misschien slecht zijn? Die komen ook uit een winkel voor aquaria maar ja,... Ergens moet er toch iets mis zijn. Ik weet enkel niet wat.

Zou het misschien beter zijn om helemaal opnieuw te beginnen.
Maar wat dan met de paar visjes die nog wel leven? Is er een mannier om die opzij te houden? Ik heb geen tweede bak dus dat gaat al niet. En ze in het nieuwe water zetten is voor hen niet goed want dat is nog niet aangepast aan hun noden.

Moest iemand nog een idee hebben, laat het me alsjeblief weten. Want deze ontvolking van mijn aquarium is echt niet aangenaam.
Grtz

?
Guest

ik zou wel goed opletten waar je ze koopt en of ze goed gezond zitten, anders zou het nog eens kunnen zijn dat je andere misschien ziek worden he...
komt wel goed he ;) veel succes alleszins!

?
Guest

maak van je aquarium eens een foto?

?
Guest

http://img37.picoodle.com/img/img37/3/1/20/f_P1010008m_09edbdb.jpg

http://img37.picoodle.com/img/img37/3/1/20/f_P1010009m_4b09df9.jpg

Dit zijn twee foto's ervan.
Ik ververste net een deel van het water ( 10 liter weer maar eens ) daardoor zie je enkele lekjes aan het glas.

Origineel stondenen er meer plantjes in. Maar twee ervan moest ik wegdoen want die lieten al hun groen los en dat maakte de bak vuil.

?
Guest

waar is dat kasteel en die vissen naar toe?
je moet wel opletten dat je het water niet te veel vervest he, is ook niet altijd goed...

?
Guest

Het kasteel haalde ik er al uit. Ik betwijfelde of dat wel gezond kon zijn om in water te zetten (ookal is het ervoor gemaakt ) het is toch verf en zo meer dat erin staat.
Dat liet ik al eerder weten.

En over visjes gesproken aangezien er nogmaar drie visjes in zitten kan je ze moeilijk zien ja. Op de ene foto zie je het axeltje wel in het midden rondzwemmen, het slangetje zit onder een van de planten langs de linkerkant en die witte vlek enkele centimeter voor het slangetje is die albine grondkuiser.

?
Guest

als ik eerlijk moet zijn.

je moet toch zorgen dat de vissen zich wat meer kunnen verbergen ze moeten zich een beetje thius voelen dus raad ik aan om wat planten bij te kopen,
of je legt er een mooi stuk hout in die je bij de aquariumzaak kunt kopen.
als je de hobbie nog niet lang doet dan kun je wat snel groeiende planten kopen zo als waterpest, als een plant sterft koop dan eens een ander soort om ervaring met verschillende planten te krijgen.
ik weet niet of je een voedingbodem er in hebt liggen maar het is beter voor je planten.
in ieder geval zou ik toch de aquarium iets meer aankleden, voor goudvissen is dat wat je nu heb wel goed maar niet zo voor de vissen die je nu hebt.

succes verder.

?
Guest

van die verf zou ik me niet zo een zorgen maken, die mag namelijk niet afgaan als het goed gemaakt is en speciaal voor de aqaurium is...
zoals brain al zei zou ik persoonlijk ook meer zorgen voor schuilplaatsen, die slangentjes hebben namelijk veel donkere plaats nodig om overdag in te zitten... de andere verschuilen zich natuurlijk ook wel graag af en toe.

(heb eens ingezoomd :p heb je visjes gevonden :p) dat axeltje van je is dat een neontje?

neujensl

Als je echt opnieuw wil beginnen , is het een goed idee om eerst even langs een aquariumclub te gaan .
Meestal kunnen ze je daar wel een bakje lenen en wat belangrijker is...
met meer raad en daad bijstaan dan dat je op ons forum en website kan vinden ...
Ze kunnen immers de situatie ook ev. thuis komen beoordelen ...
Je kan er meestal ook goedkoop vissen en planten kopen of ... zelfs krijgen ...

Het is echt wel raar dat ze ondanks goed waardes sterven ...
Persoonlijk vind ik zo'n bodemvisjes als slangetjes niet echt interessant
aangezien deze zich meestal verstoppen en soms zelfs in de bodem kruipen ...

Ik heb even de foto's ook bekeken en er staan echt wel heel weinig planten in ...
In elk geval zou ik snelgroeiers toevoegen die dus snel aangroeien en je makkelijk
kan toppen en met in de grond duwen opnieuw groeien
bijv. cabomba , belgisch groen ,...
Vaak worden deze ook op koopjessites voor een prikje aangeboden ...

?
Guest

Hallo nog eens,

Op de vraag van dat visje,.... ja sommigen zeggen tegen dat soort visje Neon Tetra,... in de winkel hing er echter de naam Axelrodi bij. ( dus daaro Axeltje )

En planten zou ik graag er meer in hebben staan,... maar die moest ik eruithalen omdat ze hun blaadjes afgaven. En dan lag er overal in het water groene stukjes te drijven, dat is niet mooi. ( dus die plantjes weg waardoor er nu maar weinig over is.)
Elke dag begin ik meer en meer te denken dat de plantjes net de schuldigen zijn. Twee van de soorten die er nu nog instaan beginnen hun bladgroen kwijt te raken. ( je ziet op sommige plekken enkel de nerven nog ). Maar mijn visjes doen het nog goed.

Voor de tip van de club,... even internet chekken. Wie weet is er een in de buurt waar ik naartoe kan ( heb zelf geen wagen dus,... ) .

Grtz
Me

?
Guest
?
Guest

ah ok dan... want ik had gelijk nog nooit gehoord van een axeltje daarom dat ik het vroeg...

brain die foto die jij toont is een kardinaaltetra, is het dan die? want ik zie het niet zo goed op die foto...
had er ook aan gedacht dat het misschien een kardinaaltje kon zijn in plaats van een neon maar wist het niet zeker...

neujensl

De Neontetra wordt vaak aangezien voor de Kardinaaltetra.
Deze twee vissen lijken dan ook sprekend op elkaar.

# Paracheirodon axelrodi (Kardinaaltetra)
# Paracheirodon innesi (Neontetra)

Paracheirodon is een geslacht van subtropische aquariumvissen uit de familie der karperzalmen (Characidae).

Het verschil is dat bij de kardinaaltetra de rode streep aan de onderkant van de buik helemaal doorloopt.
Dit hebben de Neontetras niet.
De neontetra wordt ongeveer 3 a 4 centimeter groot.
Kardinaaltetra's worden zo'n 5cm lang