rare witte slierten op planten

Guest , January 19 2009
?
Guest

sinds kort heb ik mij ook een aquarium aangeschaft.(ben dus nieuw op dit gebied)
steentjes erin,plantjes,filter,enz...
na 2 weken de eerste visjes gaan halen,verschillende soorten goudvisjes(zoals je op kermis kunt winnen)
alles ging goed tot er sinds eergisteren een paar visjes lang op de bodem bleven liggen,zo stil als je maar kunt denken maar nog ademend.
als ik ze eten geef komen die niet altijd naar boven,doen ze dit toch dan is het maar 1 maal.daarna is het terug naar de bodem.
nu op 2 dagen tijd al 2 visjes dood,en er liggen weer andere op de bodem.
ook zijn er van die lange witte slierten uit mijn plant komen groeien en krijgen de bladeren een bruine kleur.
mijn waterwaarden waren ok tot eergisteren,dus water ververst(25 procent)
ook heb ik het probleem dat mijn water altijd de temp van 20 bereikt,terwijl ik geen verwarming heb gezet.
weet er iemand hier raad mee?ben ook maar een begineling
btw leuk en overzichtelijk forum is het hier
groeten

?
Guest

welke planten zijn het?
20 graden? staat je aquarium dan op een verwarmde plaats in je huis?
Het kan misschien zijn dat je planten sterven door de temperatuur... sommige planten hebben een koude temperatuur nodig andere dan weer niet, maar dat hangt dan weer af van welke plant het is.
Je zegt dat je verschillende soorten goudvissen hebt weet je ook welke? vertonen ze soms andere ziektebeelden? zoals plekken op hun vinnen, scheef zwemmen,...?
nog een vraagje, zou je geen foto van die plant kunnen nemen en hier zetten? zo krijgen we een beeld van hoe die plant eruit ziet enzo...

hopelijk komt het goed met ze
groetjes

?
Guest

de visjes zijn:telescoopoog, cerassius auratus, ranchu, oranda, demekin, shubunking
de plantjes: waterpest, vallisneria, Anubias barteri var. nana.
neen de aquarium staat niet tegen of dicht tegen een verwarming,en ik weet niet hoe ik het water koel moet houden?
daarnet nog een visje dood aangetroffen
de witte slierten komen uit de waterpest,kzal nog moeten gaan geloven dat diene plant zijne naam niet gestolen heeft.
verder is er een filter,belletjes in het water en goede verplaatsing van het oppervlakte water.
btw:het is azo nen aquarium van in de lidl 80x30x35, met alles bij zo.
groeten

?
Guest

is het een bepaalde soort die sterft, of hebben ze er allemaal last van?
heb eens gekeken voor die temperatuur, die vissen kunnen tegen een temperatuur van 15-25 graden dus dat is al goed ;) zolang de temperatuur niet direct verandert hebben ze er geen last van, als die wel te veel schommelt of overdreven verandert kan het zijn dat je vissen er dood van gaan.
heb je ze eigenlijk langzaam laten wennen aan de temperatuur voor je ze in de aquarium deed?

met waterpest heb ik nog nooit last gehad dus ik zou niet weten of het daaraan ligt. Die witten slierten die uit je plant komen groeien zeker dat dat de wortels niet zijn? die plant groeit normaal heel goed en verspreid dan ook wel zijn wortels...

?
Guest

welkom VBJ

je heb je aquarium best goed opgestart, en het water laten testen.
je heb dus het water laten testen voor dat je vissen erin heb gezet, maar heb je het ook een paar dagen later laten testen om te kijken of je NITRIET (NO2) niet te snel omhoog stijgt. het is zo dat als je te veel vissen in een keer erin zet dan kunnen de bacterieen zich nog niet zo snel aanpassen aan jou aantal vissen.
ik heb jou vissen op het internet eens opgezocht die best wel wat kunnen verwerken.

wat jou waterpest heeft kan ik nog niet zo snel zeggen, maar ik wil best eens op het internet gaan kijken of ik iets kan vinden.
of het dan door je waterpest kom doordat je vissen ziek zijn, dat durf ik niet te zeggen.

kun je ook nog even een foto maken van je aquarium?

?
Guest

ik heb dezemorgen vlug een aantal fotokes getrokken met de gsm se.
krijg die dingen hier gewoon ni op gezet,TE GROOT
weet er iemand hoe dak die moet verkleinen?ofwel stuur ik ze na de admin en zet hij ze erop,allee als hij da wil e?
groetjes

?
Guest

ben nu ook geen kenner maar die witte slierten op u plant, zeker dat dit niet gewoon wortels zijn?

?
Guest

een foto verkleinen doe je met paint.
open de foto met paint en ga dan naar afbeeldingen en kies dan formaat wijzigen maak het zo groot als een bankpasje en sla het bestand dan op.
dan is je foto groot genoeg voor te laten zien.

neujensl

Inderdaad is de grootte van afbeeldingen die je op ons forum kan plaatsen beperkt ...
Om diverse redenen ... opslag kost geld ... en een te omvangrijke afbeelding doet er te lang over om te laden

een andere mogelijkheid om netjes foto's te plaatsen vind je onder dit topic
http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=395&p=7831&hilit=afbeeldingen#p7831

?
Guest

voila het is gelukt.
dezemorgen nog 2 visjes dood,pffff de moed begint al snel in de schoenen te zatten,nu heb ik eens een hobby gevonden.

?
Guest

hallo

die witte draaden aan je waterpest zijn inderdaad wortels, waar je je geen zorgen over hoeft te maken.
heb je het water nog eens laten testen op NO2 ?

?
Guest

bij die waterpest is het normaal dat die wortels bijna overal aan de plant komen, dat is ook de reden dat die zo snel kan voortzetten.
die bruine algen, heb ik eigenlijk geen verklaring voor... heb daar zelf ook last van gehad toen ik zo een plant had dusja...

je mag de moed alleszins niet laten zakken! zeker niet als je het graag doet! Het komt wel goed, je zal meer ontdekken en leren over aqauriums en over de vissen.
alleen door het mee te maken leer je er echt iets uit, in het begin heb ik ook wat problemen gehad met mijn aqaurium. dat is normaal...