Schimmel?

Guest , January 25 2009
?
Guest

Hey iedereen,

Ik heb sinds een dikke week een probleem met mijn zoetwateraquarium. Er zijn sindsdien nu ongeveer een zestal visjes gestorven, en deze hadden bijna allemaal een witte, wat-achtige substantie aan hun staart en lijf. Ik ben een paar dingen gaan opzoeken, en ik vermoed dat het een schimmel is. Maar, vermits waarschijnlijk meer visjes geïnfecteerd zijn, lijkt het mij niet evident om alle visjes apart in water met zout te zetten, ook vermits ik nog niet zeker weet dat het schimmel is...
Is er een manier om zeker te weten dat het schimmel is? En hoe kan ik dan de hele bak tegelijk behandelen?

Alvast een dikke merci!
Groetjes,
Karen

?
Guest

Het zal wsl. wel een schimmelinfectie zijn...

Dit kun je behandelen met Sera Ectopur of eSHa 2000.
Ik zou niet weten wat van de 2 het beste is,
maar eSHa 2000 is van de fabrikant die EXIT (tegen bvb. witte stip) maakt en van EXIT ben ik toch zeer tevreden.

De vissen die gezond zijn zullen zover ik weet geen last hebben van de medicatie.

Veel geluk hé...

Groetjes,
Kevin

?
Guest

heb je soms geen foto van een vis die besmet is?
en kan het geen witte stip zijn? of lijkt het echt meer op schimmel?
de vissen behandel je het beste allemaal, eigenlijk is het het best dat je de volledige aqaurium behandelt en daarom niet de vissen die besmet zijn apart te steken...

groetjes

?
Guest

Nee, ik had geen foto...
Maar ik had ergens gelezen van zout in het water te doen, en dat heeft voorlopig heel goed geholpen. Op dit moment die ik niets meer dat er niet zou mogen zijn, en het is toch al een dag of 4-5 zo dus... Hopelijk blijft het zo :-)
Ik heb nu wel eSHa 2000 besteld, voor moest het toch terugkomen...

Merci he mannen!

?
Guest

zout kan wel helpen, maar je moet soms wel opletten als je zout gebruikt, want niet alle vissen kunnen daartegen...
maar zolang het geholpen heeft is het goed he ;) veel succes nog!

?
Guest

Esha 2000 werkt wel goed heb zelf nog bij dit bedrijf gewerkt.
pak niet zo maar zout maar zout met jodium erin dat ik heb gehoord van de oudere aquarium houders.

?
Guest

hoi,
ik ben nieuw op dit forum ik heb ook last van schimmel en ben bijna de helft van mijn vissen verloren nu gebruik ik omnipur en blijkbaar helpt dit wel ik heb wel een overdosis moeten geven ik vraag me af of dit niet schadelijk is voor mijn vissen en mag ik ze eten geven ik ben namelijk nog maar een beginneling en ook nog moet ik geen bacterieen bijgeven want blijkbaar breekt dit product de goede bacterieen ook af en mag ik dit doen tijdens de kuur hopelijk kan iemand mij helpen

?
Guest

detje":3me6unr1:

hoi,
ik ben nieuw op dit forum ik heb ook last van schimmel en ben bijna de helft van mijn vissen verloren nu gebruik ik omnipur en blijkbaar helpt dit wel ik heb wel een overdosis moeten geven ik vraag me af of dit niet schadelijk is voor mijn vissen en mag ik ze eten geven ik ben namelijk nog maar een beginneling en ook nog moet ik geen bacterieen bijgeven want blijkbaar breekt dit product de goede bacterieen ook af en mag ik dit doen tijdens de kuur hopelijk kan iemand mij helpen

waarom heb je een overdosis gegeven?
bij bepaalde producten kan dit inderdaad schadelijk zijn voor je vissen en voor je planten zelf. ik zou niet weten of het bij dat product ook zo is want ik ken het niet.
eten zou ik geven aan mijn vissen tenzij er bij het product echt vermeld staat dat je tijdens de kuur geen voeding mag geven. Maar geen voeding geven kan heel nadelig zijn voor je vissen zeker omdat sommige kuren meer dan een week duren.

?
Guest

Als er genoeg planten in je bak staan, dan kunnen vissen wel een tijdje zonder eten.
In een goed draaiende en goed beplante bak kunnen ze zelfs tot 14 dagen zonder bijkomende voeding.
MAAR, dit is enkel als de vissen gezond zijn en de bak reeds langere tijd staat.

Na de kuur moet je waarschijnlijk een tijdje over actieve kool filteren om de laatste resten van de behandeling uit je water te krijgen.
(Ongeveer een week heb ik dat gedaan na de behandeling tegen witte stip)
Daarna kan je best weer bacterieën toevoegen daar die door de medicatie die je geeft kunnen afsterven. Als het niet door de behandeling zelf is, dan zeker door de actieve kool.
In ieder geval GOED de bijsluiter lezen.

Veel succes nog.

?
Guest

ik moest een overdosis geven van de winkel waar ik mijn vissen haal en het is wel een winkel die alleen vissen verkoopt ik moet zeggen mijn resterende vissen zitten tamelijk goed uitgezonderd één daar heb ik nog wat mijn twijfels over dus als ik het versta het is een kuur van 7 dagen dan moet ik er een deel van verversen en mijn kool weer indoen als het niet volledig gedaan was moest ik na 24 uur de kool te hebben gebruikt de kuur nogmaals doen maar de normale dosis zouden jullie dit doen of zou mijn product niet goed zijn weet mss iemand een beter produkt