Pleco's..."Sterven van verdriet"????

Guest , January 30 2009
?
Guest

Ik had hier vanaf de eerste dag 2 mooie grote Pleco's (alle klein gekocht natuurlijk) Maar vorige maand is het mannetje overleden door het toedoen van een koppel Malawi's die een nest aan het bouwen waren. Hij heeft zich waarschijnlijk verschoten, is in paniek geraakt en plots was het voorbij. Maar het vrouwtje was vanaf die dag eigenlijk echt niet meer dezelfde... altijd op dezelfde plek blijven liggen, bijna niet eten en de laatste 3 dagen zag ik haar eigenlijk echt niets meer doen tot ik daarstraks opmerkte dat er een vis onder zat... dat vond ik zo raar want normaal vliegt ze dan ergens anders naartoe, maar nu bleef ze rustig zitten (waar ze dus al 3 dagen zat). Daarom ben ik dichterbij gaan kijken en zag dat haar ogen waren ingevallen. IK weet niet hoe ze gestorven is maar het was dus blijkbaar al eventjes want ze was helemaal verhard. Dit komt hard aan want dit is dus de 2 op korte tijd en eigenlijk al de 4 de op 1 jaar tijd dat zomaar ineens dood gaat zonder zichtbare reden. Ze kregen normaal voeding voor bodembewoners en ook regelmatig een stukje komkommer enz... En wat raar is... de kleienre soorten die blijven allemaal gezond (nog een geluk wel) maar daar heb ik dus nog geen enkele sterfte en ze zitten hier toch ook al 4-5 jaar.
Dus voordat ik beslis terug pleco's in huis te halen wil ik zeker zijn dat ik niets verkeerd deed.
Iemand ervaring hiermee?

?
Guest

Pleco's zijn vissen die vrij groot kunnen worden (zie http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... tomus.html) en die veel eten. Af en toe een stukje komkommer (naast voeding voor bodembewoners) lijkt me nogal weinig: zijn er voldoende algen in de bak? Ikzelf heb een gibbiceps en die krijgt dagelijks ongeveer 10 cm komkommer naast de voedingstabletten... Ik kan me natuurlijk wel vergissen want een pleco is geen gibbiceps ...

?
Guest

hoe oud waren ze al?
aan de voeding zal het volgens mij niet liggen. dat je vrouwtje overleden is kan wel liggen aan het feit dat ze het mannetje miste, heb je bij veel vissoorten...
ben je er zeker van dat er niks mis was met het mannetje? uiterlijk zichtbaar dan? als dit niet zo is, er is niet altijd een uiterlijk zichtbaar probleem waardoor de vis kan sterven kan ook gewoon een probleem zijn binnen in de vis die wij niet kunnen zien.