Logo keurmerk forum

Help!

Veel gemaakte fouten, literatuur, FAQ's, enz...

Moderators: neujensl, cornelisk, FHP, phpBB3 - Administrators, Moderators

Help!

Nieuw berichtdoor Myriad » 17/11/2009, 22:20

Dag allemaal,

Ik heb vandaag een aquarium gekocht (60L) met helaas 0,0 bijgeleverde info...

Een kleine inventaris van mijn 'starterspakket' (= bijgeleverd bij het aquarium)
- verwarming (Heto HE-50W)
- waterpomp (Heto P-800)
- visnetje + digitale thermometer (Heto)
- blauw sponsje op een stokje
- verlichting

Bij aangekocht:
- luchtpomp + slang + steentje
- terugslagventiel
- witte filterwatten
- aktieve kool korrels
- grind
- plantjes
- waterbereider (procell)
- stuk hout en een schedel (deco)

Nog te kopen:
- voedingsaarde/voedingskorrels

Door hier even rond te kijken op het forum begint het te dagen dat het helemaal niet zo evident is om de opstart in 1 keer goed te doen
Volgens de verkoopster dien ik 10 dagen te wachten voor ik visjes kan uitzetten.
Graag zou ik morgen water in mijn aquarium doen en al één en ander installeren.
- Het grind heb ik gezeefd en staat klaar.
- Het stuk hout staat onder water (op aanraden van de verkoopster omdat het anders blijkbaar het aquariumwater kan verkleuren).

Ik lees hier vanalles over waarden allerhande en mensen die hun water laten testen in de winkel.
- Is het mogelijk om water zelf te testen (nitraat, etc.) en zo te bepalen wanneer ik visjes kan uitzetten?
- hoe ver dient het blauwe sponsje in het bestemde vak te steken? (misschien een rare vraag maar dit naar aanleiding van het feit dat er nog kool bovenop moet en ook nog watten....
- ben ik iets essentieels vergeten te kopen of heb ik alles?
- wanneer voeg ik de procell toe? (is dit hetzelfde als de bacterieversneller en dus op dag 2?)

De verkoopster liet me weten alles in gang te steken (pompje, watten , kool, etc) en dan de boel gewoon 10 dagen te laten draaien zonder vissen. Klopt dit? :?

(ik heb reeds een stuk van het forum doorgelezen maar nog niet alles.
Indien ik in herhaling val is het dan mogelijk te verwijzen naar waar ik de betreffende info kan vinden?

Heel erg bedankt!
M.
Myriad
Beginnend lid
Beginnend lid

Re: Help!

Nieuw berichtdoor Lena » 17/11/2009, 22:47

hallo,

proficiat met de aankoop van je aquarium!!

het is inderdaat best om je aquarium een tijd te laten draaien zonder vissen maar wel met plantjes enzo. zo kunnen de bacterien zich vermenigvuldigen en hun werk beginnen doen anders kan je grote problemen krijgen met je visjes met de dood tot gevolg :(

de meeste winkels testen je water vooraleer je je vissen gaat kopen. (kost tussen de 1.5 en 3euro)
er bestaan ook teststrips die de basis testen. dat zijn 6 punten die getest worden:
NO3
NO2
GH
KH
PH
CL

wanneer die waarde goed zitten ben je al ver.

met procell heb ik zelf niet zo'n goede ervaring, maar ik ken mensen die er wel heel goed met zijn, dus dat hangt er een beetje vanaf denk ik.

alvast veel succes
L.
Lena
Junior lid
Junior lid

Nieuw berichtdoor SivSirk » 18/11/2009, 17:32

best 3 weken wachten voor dat je vissen koopt.
je hebt het meeste kans op nitriet tussen week 2 en 3.
wat ik raar vind is dat je al planten hebt gekocht en je moet nog een voedingsbodem kopen :?
die luchtpomp die je gekocht hebt kan je best niet gebruiken als je planten wil houden.
tanganyika bakje van 100x40x50
SivSirk
Expert lid
Expert lid

Nieuw berichtdoor neujensl » 18/11/2009, 21:37

welkom op ons forum !

Aquariumgids is meer dan alleen het forum .. alhoewel je daar natuurlijk ook héél veel info kan vinden ... en bijna altijd een helpende hand

Heb je ook de artikels op de website erop na gelezen ?
bijv.
http://www.aquariumgids.be/tropisch/34-aanschaf-en-opstart.html
http://www.aquariumgids.be/tropisch/34-aanschaf-en-opstart/64-de-opstart-van-een-nieuw-aquarium.html

10 dagen is inderdaad erg kort ... Ik ben zelf voorstander van geduld en zo weinig mogelijk toevoegingen van producten .
Er bestaan testkits en ook teststrips waar de 5 belangrijkste waardes mee gemeten kunnen worden ...
de teststrips NOOIT in de bak doen maar steeds in een potje met het aquariumwater apart !!!

Veel succes
AfbeeldingAfbeelding

10 leden aanmelden bij Moneymiljonair = 12,5 euro verdienen !
Ik ben al eens uitbetaald ... Doen dus via bovenstaande link !

Aquariumgids ... Dé referentie voor elke aquariumliefhebber !
http://www.aquariumgids.be/phpBB3
L. Neujens - Webmaster
neujensl
Web-a-strator
Web-a-strator

Nieuw berichtdoor Lena » 19/11/2009, 00:11

nu val ik een beetje uit de lucht. waarom is een luchtpomp niet goed voor de planten? en geld dit dan ook wanneer het gefilterd water in het aquarium "valt" om lucht toe te voegen?
L.
Lena
Junior lid
Junior lid

Nieuw berichtdoor SivSirk » 19/11/2009, 08:45

Lena schreef:nu val ik een beetje uit de lucht. waarom is een luchtpomp niet goed voor de planten? en geld dit dan ook wanneer het gefilterd water in het aquarium "valt" om lucht toe te voegen?

omdat een luchtpomp de co2 uit je water haalt en je planten hebben dit nodig.
SivSirk
Expert lid
Expert lid

Nieuw berichtdoor Lena » 19/11/2009, 14:15

haja zo. maar krijgen vissen daar dan geen last van? van de zuurstof uit het aquarium moet toch ook blijven? las overtijd een stuk (weet al ni meer waar) over dat je extra lucht moet bijvoegen in een aquarium wanneer het donderd en bliksemd, omdat die er voor zorgt dat overal uit het water de zuurstof weg gaat en zo vissen sterven..., of heb ik me dat laten wijsmaken? :oops:
L.
Lena
Junior lid
Junior lid

Nieuw berichtdoor Myriad » 19/11/2009, 16:57

Dag allemaal!

Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels ben ik al weer een heel klein beetje wijzer.
:idea: ik heb een grote aquariumwinkel gevonden hier in Brussel waar ik het water kan laten testen als het zover is.
Lijkt me beter dan te zitten klooien met teststrips, mezelf kennende.

Ben tot de vaststelling gekomen dat zowat iedereen iets anders zegt.
Zaak is het om alle info een beetje te filteren denk ik :)

Die Procell die bij het aquarium zit ga ik inderdaad niet gebruiken.
Ik wacht wel 3 weken of zo en laat de natuur zijn gang gaan.

@SivSirk: over voedingsbodem werd niets gezegd in de winkel waar ik m'n aquarium heb gekocht.
Heb de plantjes een dag in een transparant recipiënt gezet en gisteren in de grote aquariumwinkel waarvan sprake hierboven de voedingsbodem gekocht.
Plantjes zijn dus nu geplant sinds gisterenavond (op hoop van zegen).
Het ziet er allemaal een beetje troebel uit maar misschien is dat wel normaal(?)
- er drijft ook één en ander op het wateroppervlak (te klein om er zo uit te halen).
Iemand een suggestie hoe ik dat kan verwijderen?

De luchtpomp heb ik inmiddels verwijderd maar ik heb nog een vraag over het pompje dat bijgeleverd was.
(zie foto's)
Dat pompje dient achteraan in een compartiment geplaatst te worden.
Het teutje wordt dan door een gaatje in het compartiment gestoken waarna de hulpstukjes erop worden gezet.
(Ik beschrijf het hier misschien veel te uitvoerig maar weet niet of het iets standaard is of niet, vandaar)
Nu heb ik dat gisteren geïnstalleerd maar dat ding maakt zo'n vreemd geluid dat ik het zaakje niet vertrouwde en het er direct weer heb uitgehaald.
Ik veronderstel dat dat kreng dient voor de watercirculatie maar ik zag niets gebeuren.
Misschien is dat wel normaal (en het geluid ook)?
(Handig hé, een aquarium kopen zonder uitleg) :x
Kan iemand me zeggen wat dat ding verondersteld wordt te doen?

Verder staat de verwarming uit maar is het water toch aan de warme kant (door de verlichting??)

Bedankt voor de links mr. Neujens.
Ik zal ze vanavond lezen.

Verder aan iedereen ook een dikke merci voor jullie tijd en geduld!
M.
Bijlagen
StillCap0003.jpg
Opzetstukjes
StillCap0003.jpg (29.04 KiB) 280 keer bekeken
StillCap0002.jpg
Voorkant
StillCap0002.jpg (29.91 KiB) 280 keer bekeken
StillCap0001.jpg
Zij-aanzicht
StillCap0001.jpg (29.71 KiB) 280 keer bekeken
Myriad
Beginnend lid
Beginnend lid

Nieuw berichtdoor Lena » 19/11/2009, 22:20

dat trekt water in u binnenfilter en duwd het door da hulpstukje weer naar uiten, het is eigenlijk een klein pompje.
die teststrips (of vloeibare tests) zal je zowiso moeten aanschaffen omdat je regelmatig je waterwaarden moet testen. zodat je zeker op tijd kan reageren wanneer er iets aan de hand is. vooral in het begin kan het een etje schommelen. het is bv niet vanzelfsprekend dat je water vandaag goed is, het volgende week ook nog gaat zijn. een dode vis of rottende plant kan je waterwaardes bv. beinvloeden, en als je niet weet dat je bv nitriet in je water hebt, en je kan niet optijd je water gedeeltelijk verversen kunnen al je vissen sterven.
ook wanneer je PH niet juist is kunnen vissen daar van ziek worden/sterven.
er bestaan ook andere producten om je bacterie in gang te brengen. ik zou er wel IETS van bacterie indoen...
L.
Lena
Junior lid
Junior lid

Heater??

Nieuw berichtdoor wackotam » 22/1/2010, 03:03

Weet iemand hoe ik die heater aan de praat krijg? Steekt in het stopcontact maar er gebeurt niets???

Het is van het merk Heto

Alvast bedankt!
wackotam
Beginnend lid
Beginnend lid

Re: Heater??

Nieuw berichtdoor SivSirk » 22/1/2010, 08:30

wackotam schreef:Weet iemand hoe ik die heater aan de praat krijg? Steekt in het stopcontact maar er gebeurt niets???

Het is van het merk Heto

Alvast bedankt!

temp. instellen en stekker insteken.
als het dan niet gaat wil dat zeggen dat je heater stuk is
SivSirk
Expert lid
Expert lid

Re: Heater??

Nieuw berichtdoor Myriad » 22/1/2010, 18:31

wackotam schreef:Weet iemand hoe ik die heater aan de praat krijg? Steekt in het stopcontact maar er gebeurt niets???

Het is van het merk Heto

Alvast bedankt!

Is niet altijd duidelijk of dat ding nu aanstaat of niet. Draai de temperatuur eens door tot 30° en kijk eens of het lichtje brandt. Als 't niet brandt is je verwarmingselement inderdaad gewoon stuk...
Myriad
Beginnend lid
Beginnend lid

Nieuw berichtdoor Myriad » 25/1/2010, 10:51

@wackotam

Je pb. zit niet in mijn inbox, kan er dus ook niet op reageren.
Heb een mail gestuurd naar de webmaster om te vragen waar je bericht naartoe is maar nog geen antwoord...

Heb je je verwarming aan de praat gekregen?
Myriad
Beginnend lid
Beginnend lid

Nieuw berichtdoor wackotam » 8/2/2010, 10:37

Bedankt voor jullie reacties!

De heater schoot na 2 dagen toch uiteindelijk in gang! Misschien omdat het de eerste keer was, dat hij in het begin moeilijk opstartte. Maar ben blij dat hij nu werkt.
wackotam
Beginnend lid
Beginnend lid

Nieuw berichtdoor Myriad » 8/2/2010, 12:52

Is wel 2 dagen koud geweest dan :-D

Gaat het verder goed met je bakje?
Heb je echte plantjes?
Myriad
Beginnend lid
Beginnend lid

Volgende

Keer terug naar Tips - Beginners (zoetwater)