Ik heb vandaag een aquarium gekocht (60L) met helaas 0,0 bijgeleverde info...
Een kleine inventaris van mijn 'starterspakket' (= bijgeleverd bij het aquarium)
- verwarming (Heto HE-50W)
- waterpomp (Heto P-800)
- visnetje + digitale thermometer (Heto)
- blauw sponsje op een stokje
- verlichting
Bij aangekocht:
- luchtpomp + slang + steentje
- terugslagventiel
- witte filterwatten
- aktieve kool korrels
- grind
- plantjes
- waterbereider (procell)
- stuk hout en een schedel (deco)
Nog te kopen:
- voedingsaarde/voedingskorrels
Door hier even rond te kijken op het forum begint het te dagen dat het helemaal niet zo evident is om de opstart in 1 keer goed te doen
Volgens de verkoopster dien ik 10 dagen te wachten voor ik visjes kan uitzetten.
Graag zou ik morgen water in mijn aquarium doen en al één en ander installeren.
- Het grind heb ik gezeefd en staat klaar.
- Het stuk hout staat onder water (op aanraden van de verkoopster omdat het anders blijkbaar het aquariumwater kan verkleuren).
Ik lees hier vanalles over waarden allerhande en mensen die hun water laten testen in de winkel.
- Is het mogelijk om water zelf te testen (nitraat, etc.) en zo te bepalen wanneer ik visjes kan uitzetten?
- hoe ver dient het blauwe sponsje in het bestemde vak te steken? (misschien een rare vraag maar dit naar aanleiding van het feit dat er nog kool bovenop moet en ook nog watten....
- ben ik iets essentieels vergeten te kopen of heb ik alles?
- wanneer voeg ik de procell toe? (is dit hetzelfde als de bacterieversneller en dus op dag 2?)
De verkoopster liet me weten alles in gang te steken (pompje, watten , kool, etc) en dan de boel gewoon 10 dagen te laten draaien zonder vissen. Klopt dit?
(ik heb reeds een stuk van het forum doorgelezen maar nog niet alles.
Indien ik in herhaling val is het dan mogelijk te verwijzen naar waar ik de betreffende info kan vinden?
Heel erg bedankt!
M.

ik heb een grote aquariumwinkel gevonden hier in Brussel waar ik het water kan laten testen als het zover is.